Názory a argumenty

Luboš Kreč: Bankovní domy zpozorněly. Influenceři radí s financemi

Názory a argumenty

Luboš Kreč: Bankovní domy zpozorněly. Influenceři radí s financemi
Jan Michálek v Číně (screenshoty z Instagramu)

Plus

Influencer Jan Michálek vyvolal v posledních týdnech poměrně intenzivní debatu o roli tvůrců obsahu pro sociální sítě – navíc bez toho, aby to sám kdy plánoval. Vyrazil totiž do Číny a nezamýšlel se, kdo a proč jej tam zve. Hlavně, že dostal zaplaceno, a pak na svých účtech na TikToku a Instagramu pěl samé ódy na zemi, kde je na běžném pořádku i celkem masivní porušování lidských práv.
Luboš Kreč

Přepis epizody

Přepis mluveného slova do textu je prováděn automatizovaným systémem a proto obsahuje mnoho nepřesností. Je určen pouze pro rychlou orientaci a vyhledávání. Nalezené výsledky vyhledávání jsou v přepisu zvýrazněny podbarvením.
  • Influencer Jan Michálek vyvolal v posledních týdnech poměrně intenzivní debatu o roli tvůrců obsahu pro sociální sítě, aniž by to sám kdy plánoval. Vyrazil totiž do Číny a nezamýšlel se, kdo a proč je jí tam zve. Hlavně že dostal zaplaceno. A pak na svých účtech na TikToku a Instagramu pěl samé ódy na zemi, kde je na běžném pořádku i celkem masivní porušování lidských práv. Pozornost, kterou k vlivu influencerů přitáhl, i žádoucí. A je dobře, že se o tom diskutuje. Nejde přitom jen o to, jak snadno lze toto celkem nové, ale sílící mediální spektrum zneužít v geopolitickém boji, v šíření fake news nebo ve formování nálad veřejnosti. Jde i o tak přízemní záležitosti, jako je správa peněz a investování, tedy něco, co rozhoduje také, byť i jinak o naší budoucnosti. Pro mladé lidi jsou dnes sociální sítě primárním zdrojem zpráv a inspirace, a to i co se nakládání s financemi týče. Jestli si někde osvojují pravidla finanční gramotnosti v dobrém i ve zlém, je to zhusta právě na TikToku Instagram, Snapchat. U. Podle neziskové organizace CFA institut, která poskytuje poradenství profesionálům ze světa finančnictví, si 60 % generace z bere informace potřebné pro své investování ze sociálních sítí. Výzkum londýnské nadace pro bankovnictví zase ukázal, že čtvrtina mladých čerpá podklady takřka výhradně od influencerů. Těm ze světa financí a investic se proto říká v influenceři. Mezi nimi je řada čestných a poctivých a zkušených investorů, jimž se vyplatí minimálně naslouchat, a to i na českém Twitteru či YouTube. Oni sami by ale nikdy nechtěli, aby se staly výhradním zdrojem investičních informací a inspirace. Tím chtějí být ti, před kterými je dobré se mít na pozoru, protože podobně jako u Michálka s Čínou si ani u nich člověk nemůže být jistý, proč a za jakým účelem doporučují tu či onu akcií nebo dluhopisů. Jak vážný problém to je, ukazují výroky centrálních bankéřů. Ti se o v influenceři začínají víc a víc zajímat. Nedávno o nich hovořil například člen bankovní rady ČNB Jan Procházka. I podle něj je nevyhnutelné, aby vznikla nová forma regulace, takže i někteří tvůrci ze sociálních sítí si budou muset opatřit glejt investičních poradců a dodržovat určitá základní pravidla. Dnes je sice moderní hovořit o tom, že regulace je třeba škrtat, ale v tomto směru by více dohledu mohlo být ku prospěchu. Sociální sítě mají tendenci polarizovat a vytvářet v nás dojem naléhavosti. Jenže právě do investic patří urychlená host a emoce jen minimálně. Vlastně vůbec. A stejně jako je nebezpečné přesvědčovat babičky, že si mají za své úspory koupit Bitcoin, je špatné nafukovat mladým lidem hlavu, že pokud si hned teď nepořídí třeba akcie NVIDIA, propásl svou životní šanci.

Více z pořadu

Ostatní také poslouchají

Vybíráme z e-shopu Českého rozhlasu