Názory a argumenty
Luboš Palata: Úžasné české hokejové zlato se utápí v pivním nálevu
Názory a argumenty
Plus
Na úvod jedna pro Čechy šokující informace. Pivo není potravina. Pivo je alkohol, tedy návyková, zdraví devastující látka, jejíž konzumace už dokázala zničit život statisícům Čechů a českých rodin. Množství vypitého piva, kterým se tady v Česku téměř hodnotí úroveň blahobytu, je tedy ukazatelem množství spotřebovaného alkoholu.
Luboš Palata
Přepis epizody
-
Na úvod jedna pro Čechy šokující informace. Pivo není potravina. Pivo je alkohol, tedy návyková, zdraví devastující látka, jejíž konzumace už dokázala zničit život statisícům Čechů a českých rodin. Množství vypitého piva, kterým se tady v Česku téměř hodnotí úroveň blahobytu, je tedy ukazatelem množství spotřebovaného alkoholu, tedy návykové drogy, která ničí mozkové buňky i mnohé další orgány a je schopná zcela zdevastovat život člověka a zabít ho. V roce 2018, tedy v době vlády premiéra Andreje Babiše, vydal kabinet zprávu, že jeden a půl milionu Čechů, tedy kolem 20 % dospělé populace, má nakročeno k závislosti na alkoholu a pět až osm % populace je závislými alkoholiky s devastujícími účinky na život a zdraví. Už tehdy umíralo důsledku alkoholismu šest a půl 1000 Čechů ročně. Za COVIDu se situace ještě zhoršila a podobný stav konstatuje i poslední zpráva z roku 2023. Máme za sebou jednu z nejradostnějších akcí posledních desetiletí. A to je po všech stránkách úspěšné MS v hokeji. Úspěšné počtem návštěvníků, miliardami, které na něm česká ekonomika vydělala, a pak, a to především fantastickým výkonem českého hokejového týmu a jeho zlatou medailí mistru světa první po 14 letech. Já však mám před očima svůj vlastní zážitek spojený s mistrovstvím, a to cestu příměstským vlakem s dvěma partami opilých hokejových fanoušků vracejících se z úspěšného českého semifinále. Ti se v příměstském vlaku do krve se rvali. Našlapané vagóně plném lidí včetně vyděšených malých dětí. A také mám před očima neustálou přítomnost piva v hale u hal v FN zónách. Plzeňský pivovar je hlavním partnerem českého hokejistu a reklamy na pivo v mnoha podobách byly na tomto mistrovství ještě viditelnější než boží dvojka zajíců. Bob a Bobek. Česko z MS vyšlo ve vzpomínkách zahraničních fanoušků opět jako země všudypřítomného piva a k tomu brutálně osmažených začernalých klobás chlebem a hořčicí. Jídla, které utkáním dominovalo stejně jako pupkatí čeští pánové ve středních letech. Ne, tato kombinace z nás nedělá vyspělou zemi, ale civilizačním. Ordoš stejně jako mnozí další mého věku pamatuji doby, kdy byly třeba vozy Formule 1 zcela polepené reklamami tabákových koncernů. Neochotně opožděně jsme nakonec i my Češi přistoupili na to, že kouření zkracuje život a je třeba ho ve vlastním zájmu omezovat. Včetně reklam u alkoholu u piva zvlášť jsme k tomu ještě nedospěli, ale tak doufám, že příští MS v hokeji, které asi do 10 let znovu v Praze bude a které doufám znovu vyhrajeme, už nebude pivní. A když s pivem, tak nealkoholickým. To mimochodem umíme udělat také nejlepší na světě.