Názory a argumenty

Luboš Palata: Úžasné české hokejové zlato se utápí v pivním nálevu

Názory a argumenty

Luboš Palata: Úžasné české hokejové zlato se utápí v pivním nálevu
Roman Červenka během oslav na Staroměstském náměstí

Plus

Na úvod jedna pro Čechy šokující informace. Pivo není potravina. Pivo je alkohol, tedy návyková, zdraví devastující látka, jejíž konzumace už dokázala zničit život statisícům Čechů a českých rodin. Množství vypitého piva, kterým se tady v Česku téměř hodnotí úroveň blahobytu, je tedy ukazatelem množství spotřebovaného alkoholu.
Luboš Palata

Přepis epizody

Přepis mluveného slova do textu je prováděn automatizovaným systémem a proto obsahuje mnoho nepřesností. Je určen pouze pro rychlou orientaci a vyhledávání. Nalezené výsledky vyhledávání jsou v přepisu zvýrazněny podbarvením.
  • Na úvod jedna pro Čechy šokující informace. Pivo není potravina. Pivo je alkohol, tedy návyková, zdraví devastující látka, jejíž konzumace už dokázala zničit život statisícům Čechů a českých rodin. Množství vypitého piva, kterým se tady v Česku téměř hodnotí úroveň blahobytu, je tedy ukazatelem množství spotřebovaného alkoholu, tedy návykové drogy, která ničí mozkové buňky i mnohé další orgány a je schopná zcela zdevastovat život člověka a zabít ho. V roce 2018, tedy v době vlády premiéra Andreje Babiše, vydal kabinet zprávu, že jeden a půl milionu Čechů, tedy kolem 20 % dospělé populace, má nakročeno k závislosti na alkoholu a pět až osm % populace je závislými alkoholiky s devastujícími účinky na život a zdraví. Už tehdy umíralo důsledku alkoholismu šest a půl 1000 Čechů ročně. Za COVIDu se situace ještě zhoršila a podobný stav konstatuje i poslední zpráva z roku 2023. Máme za sebou jednu z nejradostnějších akcí posledních desetiletí. A to je po všech stránkách úspěšné MS v hokeji. Úspěšné počtem návštěvníků, miliardami, které na něm česká ekonomika vydělala, a pak, a to především fantastickým výkonem českého hokejového týmu a jeho zlatou medailí mistru světa první po 14 letech. Já však mám před očima svůj vlastní zážitek spojený s mistrovstvím, a to cestu příměstským vlakem s dvěma partami opilých hokejových fanoušků vracejících se z úspěšného českého semifinále. Ti se v příměstském vlaku do krve se rvali. Našlapané vagóně plném lidí včetně vyděšených malých dětí. A také mám před očima neustálou přítomnost piva v hale u hal v FN zónách. Plzeňský pivovar je hlavním partnerem českého hokejistu a reklamy na pivo v mnoha podobách byly na tomto mistrovství ještě viditelnější než boží dvojka zajíců. Bob a Bobek. Česko z MS vyšlo ve vzpomínkách zahraničních fanoušků opět jako země všudypřítomného piva a k tomu brutálně osmažených začernalých klobás chlebem a hořčicí. Jídla, které utkáním dominovalo stejně jako pupkatí čeští pánové ve středních letech. Ne, tato kombinace z nás nedělá vyspělou zemi, ale civilizačním. Ordoš stejně jako mnozí další mého věku pamatuji doby, kdy byly třeba vozy Formule 1 zcela polepené reklamami tabákových koncernů. Neochotně opožděně jsme nakonec i my Češi přistoupili na to, že kouření zkracuje život a je třeba ho ve vlastním zájmu omezovat. Včetně reklam u alkoholu u piva zvlášť jsme k tomu ještě nedospěli, ale tak doufám, že příští MS v hokeji, které asi do 10 let znovu v Praze bude a které doufám znovu vyhrajeme, už nebude pivní. A když s pivem, tak nealkoholickým. To mimochodem umíme udělat také nejlepší na světě.

Více z pořadu

Vybíráme z e-shopu Českého rozhlasu