Názory a argumenty

Ondřej Konrád: Quincy Jones ovlivňoval nejen hudební svět

Názory a argumenty

Ondřej Konrád: Quincy Jones ovlivňoval nejen hudební svět
Americký hudebník, skladatel a trumpetista Quincy Jones (fotografie z 6. dubna 2017)

Plus

„Tenhle prsten mi dal Frank Sinatra. Nikdy ho nesundávám z prstu, A když poletím na Sicíli, nebudu potřebovat pas. Stačí s ním zablýskat.“ Žertovával chlubně Quincy Jones, kapelník, skladatel, aranžér, dirigent a v neposlední řadě producent. Který tak jako nikdo jiný ovlivňoval podobu populární hudby a jazzu přes půl století.
Ondřej Konrád

Přepis epizody

Přepis mluveného slova do textu je prováděn automatizovaným systémem a proto obsahuje mnoho nepřesností. Je určen pouze pro rychlou orientaci a vyhledávání. Nalezené výsledky vyhledávání jsou v přepisu zvýrazněny podbarvením.
  • Tento prsten mi dal Frank Sinatra. Nikdy ho nesundávám z prstu. A když poletím na Sicílii, nebudou potřebovat pas. Stačí s ním zablýskat, žertoval chlubně Quincy Jones. Kapelník, skladatel, aranžér, dirigent a v neposlední řadě producent, který tak jako nikdo jiný ovlivňoval podobu populární hudby a jazzu přes půl století. V časech, kdy docházelo k prudkému vývoji a muzika několikrát převratně mění na tvář. Živě reagovala na společenský pohyb a zpětně jej podněcovala. I když stál ve svých rolích na pozadí úspěchu největších menšin, to jeho bylo už poměrně brzy obecně známé a později i vysloveně uctívané, že on začínal v teenagerovské věku coby trumpetista. Na přelomu páté a šesté dekády byl dokonce členem tehdy nejžádanějšího ansámblu Leone Hampton a a už také aranžoval nejen jednotlivé skladby, ale celá alba například pro zářivou zpěvačku dají na Washington novou nebo u svého pomyslného bratra Raye Charlese, takže si ho všiml i sám velký Sinatra, kterému Jones na míru ušil legendární LP desky s orchestrem Kanta. Být. Pro leckoho by šlo o absolutní vrchol, ale Jonese mínil ještě rozvíjet a odjel na několik měsíců do Paříže ke konzultacím z nejuznávanějších hudební pedagožkou na dělbu Langerovou. Následně pak jako vlastně první afroamerický autor prorazil v Hollywoodu podepsaný pod více než 30 snímky významných režisérů od Sidneyho Lumeta přespí krajíce až k Stevenu Spielbergovi. Proto byl také roku 2009 hostem karlovarského filmového festivalu. Vedle toho vydával vysoce ceněné instrumentální desky jednou víc jazzové, podruhé do široka rozmáchlejší. A pozorně sledoval dění na čistě popové scéně. I když koncem 70. let skládal hudbu k filmovému muzikálu druhu viz čaroděj. Setkal se s mladinkým a nebývale nadaným Michael Jackson m. Jejich následná spolupráce na třech albech včetně prostředního thriller vůbec nejprodávanějšího v historii gramofonového průmyslu. Znamenala průlom, jaký nemá obdoby a jde o hudbu, jejíž stopy jsou patrné i na dnešní scéně. Jones také svému svěřenci věnoval obrovskou péči. Vybíral optimální materiál ze stovek písní a při realizaci neponechal nic náhodě. Tehdy také dal dohromady sestavu prvotřídních hvězd k nahrávce EU a do velké, na kterou navázaly obří, do celého světa přenášené koncerty live. Být a výtěžek byl určen pro hladomorem postižené v Etiopii. Jones se ostatně angažoval jak mnoha filantropických projektech, tak ve věci afroamerické emancipace druhdy po boku Martina Luthera Kinga a ve chvíli, kdy se stal v podstatě institucí, neustále podporovala nové hudební talenty, mnohdy afroamerické. Ale nejen je. V nedávných letech byl kupříkladu nápomocen k cestě vzhůru mimořádnému bílému Britovi k make-upu Kollerovi. Quincy Jones, držitel 28 g. Plus 80 nominací a dlouhé řady prestižních ocenění nejrůznějšího druhu. Nepřehlédnutelná kulturní osobnost druhé poloviny 20. století, stále ale viditelná i v tom následujícím. Zemřel v neděli třetího listopadu ve věku 91 let.

Vybíráme z e-shopu Českého rozhlasu