Názory a argumenty
Ondřej Neff: Čekání na lháře
Názory a argumenty
Plus
Možná, nebo spíš určitě, jste slyšeli o posledním průlomu v oblasti umělé inteligence. Oba světoví giganti, Microsoft a Google, oznámili, že je na spadnutí revoluční posun ve vyhledávání informací. Systém takzvaně pochopí, co po něm chcete a odpoví vám obsáhle a vyčerpávajícím způsobem. V poloprovozu to už funguje.
Ondřej Neff
Přepis epizody
-
Možná nebo spíš určitě jste slyšeli o posledním průlomu v oblasti umělé inteligence. Oba světoví giganti Microsoft a Google oznámila, že na spadnutí revoluční posun ve vyhledávání informací. Systém tzv. pochopí, co po něm chcete a odpoví vám obsáhle a vyčerpávajícím způsobem. V poloprovozu to už funguje. Tak třeba studentík systému dá zadání, napišme školní úlohu na téma úloha Karla IV. v rozvoji českého vinařství. A než bys řekl na zdraví, systém vysype text, který bude vypadat docela příčetně. Zatím to neumí internet, ale brzy to bude umět. Dám příklad z praxe. Dejme tomu, že si chcete koupit. Volím fiktivní předmět. Vypůjčil jsem si ho ze Švejka. Chcete koupit kartonážní šičku? Dnes si vyklepe ten zadání kartonážní šička a vyhledávač vám vysype stovky odkazů. 1. 50 budov reklamy. Tak upřesnit zadání. Kartonážní šička dát do uvozovek pak napíše anglické slovo a slovo diskuse. Vyhledávač vám nabídne diskuse kolem kartonážní šičky. Nakonec se k něčemu doberete, ale chce to čas a taky drobet zkušeností, abyste oddělili zrno od plev, až začne fungovat to, o čem mluvím a je to na spadnutí. Pravděpodobně ještě letos napíšete doporučme nejlepší kartonážní šičku. Systém ze sebe vysype. Kartonážní šičku je třeba vybírat s nejvyšším rozmyslem, protože je to podstatná investice a čekáme od nich mnoho let spolehlivé funkce. Bla bla bla. Tak že přitvrdíte a napíšete doporučme nejlepšího výrobce kartonážní šičky. Jak se zachová umělá inteligence? Dosavadní zkušenosti ukazují, že se dovede dobře vykrucovat. Takže možná se dozvíte, že zase improvizuji. Na trhu je několik špičkových výrobců kartonážních šiček a mezi nimi je třeba vybírat s nejvyšším rozmyslem, protože bla bla bla. Co když ale doporučí firmu Kardoš? Jakou budete mít záruku, že je to nejlepší firma? Provozovatelé vyhledávačů budou pod obrovským tlakem. Takto podstrčená reklama totiž bude mít násobně větší účinnost, než cokoli doposud známe. A to mě napadá ten nejprimitivnější teď na zákazníka. Já osobně se na zavedení umělé inteligence do vyhledávačů upřímně těší. Dovedu si představit, jak mi usnadní práci, zrovna když nebudu chtít nic kupovat. Když ale budu chtít kupovat, přidržím se své dosavadní metody kartonážní šička, oči, kulisy, okruh známých, kteří mají, a poptám se, jak jsou spokojení, a dám na doporučení toho z nich, který bude nejméně nadávat. Toto je metoda inteligence, abych tak řekl, inteligence. Praktické