Host Lucie Výborné
„Kdo to je?“ ptají se domorodí Papuánci, když vidí svou fotku, vypráví antropolog
Host Lucie Výborné
Radiožurnál
„Jen to, že původní obyvatelé používají hodiny nebo tužku, znamená vnutit jim něco, co jim nepatří,“ hodnotí kulturolog a antropolog Martin Soukup, který se pravidelně účastní terénních výzkumů na Papui Nové-Guineji. Co pro něj byly „aha momenty“, kdy si uvědomil rozdílnost kultur? Jak vnímá pokrok, který chování i zvyky tradičních kultur mění? A proč si domorodci oblíbili film Rambo? Poslechněte si celý rozhovor.
Lucie Výborná
Přepis epizody
-
Posloucháte podcast pořadu Host Lucie Výborné.
-
Vím. Hostem je dneska antropolog Martin Soukup. Vítám vás ve studiu. Dobrý den. Dobré ráno vám i posluchačům. Když se řekne voodoo, tak se většině lidí vybaví neskutečná škála různých stereotypů. Teď jsme se s kolegou Petrem Králem probírali ty voodoo panenky. Určitě se vybaví i strašidelný zlý muž s namalovaným obličejem. Nepochybně lidské oběti atd. zombie zombie. Ano, nejčastěji jsme tedy v Africe, v Beninu, můžeme mít asi i na Haiti. Tolik stereotypy. Jak chápat voodoo správkyně?
-
Vlastně takže jsme se dobře tím i stereotypy, protože díky nejrůznějším třeba hororovým filmům nebo nejrůznějším třeba béčkovým filmům máme právě tyto představy? Ano, je to vlastně náboženství, které má původ právě v subsaharské Africe, v Beninu, jak jste pojmenovala, ale také se s ním setkáme na Haiti a tak je třeba ve Spojených státech vlastně v těch jižanských státech a dávat to celkem smysl, protože aspoň na Haiti a ve Spojených státech je to ukázka vlastně nějaké náboženské symboly, která vznikala následkem vyvážení otroků do Spojených států na Haiti a kde vlastně ta původní subsaharská tradice se mísila s křesťanstvím a s dalšími vlivy, s Evropskou lidovou magii. A získalo to vlastně takový negativní, řekněme punc. Ale ono je to vlastně je to náboženství a na Haiti, pokud vím, tak je to i jaksi státní náboženství.