Jak to vidí...

Analytik Šlerka: Na deep fake nejsme připraveni. Manipulovat s ostatními dnes může každý

Jak to vidí...

Analytik Šlerka: Na deep fake nejsme připraveni. Manipulovat s ostatními dnes může každý
Šokující zpráva (ilustrační foto)

Dvojka

Falešná videa vytvořená umělou inteligencí se stala běžnou součástí internetu a sociálních sítí. S nadcházejícím supervolebním rokem jich navíc masivně přibude. Má uživatelstvo šanci poznat dílo, které vytvořil stroj? Jak snadné je takovou mystifikaci vyrobit? A kde leží současné hranice? Jan Burda se zeptal datového analytika a experta na nová média Josefa Šlerky.
Jan Burda, Josef Šlerka

Přepis epizody

Přepis mluveného slova do textu je prováděn automatizovaným systémem a proto obsahuje mnoho nepřesností. Je určen pouze pro rychlou orientaci a vyhledávání. Nalezené výsledky vyhledávání jsou v přepisu zvýrazněny podbarvením.
  • Deváté není to tak dávno, kdy se lidé řídili podle hesla co je psáno, to je dáno. Anebo viděl jsem to v televizi na vlastní oči, tak je to pravda. Pravdou ovšem je, že to už docela dlouho neplatí. Falešná videa vytvořená umělou inteligencí jsou běžnou součástí internetu a sociálních sítí. Mají uživatelé a diváci šanci poznat a rozeznat dílo, které vytvořil stroji a které člověk. Jak snadné je takovou mystifikaci vyrobit a kde leží současné hranice? I o tom budeme dnes mluvit společně s Josefem Šlerkou, datovým analytikem a expertem na nová média. Vítejte. Dobrý den. K poslechu zve také Jan Burda.

  • Na webu investigace. Cz jste, pane Šlerko, před třemi dny publikoval článek s titulem nevěřte tomu, co vidíte, ve kterém názorně ukazuje to, jak snadné je vytvořit tzv. deepfake falešné video i se zvukem a s titulky. Co vás k tomu vedl?

  • Tak ten článek je součástí takové delší série, která se věnuje vlastně problematice zneužívání té umělé inteligence. V těch minulých dílech jsme se věnovali korun, generování obsahu, který napodobuje styly apod.. Tentokrát jsme se rozhodli ukázat vlastně ten proces, to to vytvoření vlastně toho falešného, vydáno, to manipulovat, manipulovaného být a tam vždycky říkáme deepfake. Ale myslím si, že budeme potřebovat rychle zavést v češtině proto český pojem, aby to bylo srozumitelné, protože vlastně tento fenomén už nás obklopuje. Když se podíváte na český internet, tak na sociálních sítích nebo na YouTube už se už mnoho lidí setkalo kupříkladu s falešnými podvrženými v ideji Petra Pavla Andreje Babiše, kteří lákají na nějaké podvodné investice. Na Slovensku momentálně je kampaň, v rámci které se objevují videa se Zuzanou Čaputovou, Robertem Ficem, kteří, kteří lákají k investování do. Nebudu říkat jméno, ať nedělám zbytečně reklamu, což je samozřejmě tak jako podvrh znám. My už v tom prostředí žijeme. No a druhá věc je tento rok je vlastně super. Volební rok si s tím ohledem budou volby ve Spojených státech. My budeme mít volby do Evropského parlamentu, proběhne celá řada důležitých voleb po celém světě a všechno ukazuje na to, že ty zfalšovaná videa, ty deepfake ji budeme během té volební kampaně potkávat. Čím dál tím víc a myslím si, že na to velká část populace prostě není připravena. Takže chtěli jsme ukázat, jak jednoduché to je, že se to může v podstatě každý vyrobit v uvozovkách kuchyni. Nebude ho to stát příliš mnoho peněz nebo z větší části to udělá zadarmo a může vlastně o zídku odřít. Od zítřka začít manipulovat jako se svým okolím.

Více z pořadu

Ostatní také poslouchají

Vybíráme z e-shopu Českého rozhlasu