Návraty do minulosti
Koněspřežka Linec – České Budějovice: Na trati dlouhé necelých 129 kilometrů bylo deset zastávek
Návraty do minulosti
Rádio vašeho kraje
Koněspřežná dráha z Českých Budějovic do Lince se začala budovat jako první železnice tohoto typu v kontinentální Evropě. Především proto, že šetřila dopravní náklady.
Jitka Škápíková
Přepis epizody
-
Návraty do minulosti, významné události, osobnosti a vynálezy naší historie. Koně spřežka.
-
Linec, České Budějovice koněspřežná dráha z Českých Budějovic do Lince se začala budovat jako první železnice tohoto typu v kontinentální Evropě především proto, že šetřila dopravní náklady. Při jízdě po kolejích byl kůň schopen utáhnout násobně víc než ve formanském voze. S myšlenkou koně spřežky přišel stavitel František Josef Gerstner, jenže její realizaci zbrzdily napoleonské války. Výstavby se ujal až jeho syn František Antonín, prof. na vídeňské polytechnice, který sedmého září 1824 obdržel privilegium ke stavbě a provozu železné silnice na dobu 50 let. Stavět se začalo v červenci následujícího roku a pravidelná doprava byla zahájena prvního srpna 1832. Po koněspřežné železnici se vozila sůl z Rakouska do Čech, ale i jiné suroviny a postupně přibyla i osobní doprava. Na trati dlouhé necelých 129 km bylo 10 zastávek. Na šesti z nich bylo možné vyměnit unavené koňské potahy za odpočaté.
-
Cesta trvala 14 hodin.
Více z pořadu
Ostatní také poslouchají
-
Z ozubnicové dráhy v Tanvaldu zbylo už jen dvanáct kilometrů. Jde také o nejstrmější železnici u nás
Návraty do minulosti
-
Pokus nahradit koněspřežku volospřežkou nevyšel. Voli byli málo učenliví, pomalí a nemotorní
Jihočeská vlastivěda
-
Na jihu Čech se můžete projít hlubokými lesy, kde to kdysi...
Česko – země neznámá
-
Vladislav Vančura’s Marketa Lazarová: A medieval epic exploring the possibilities of Czech language
The Czech Books You Must Read
-
Silniční doprava v Kladně by mohla být bezpečnější a plynulejší díky nově budovaným podjezdům
Zprávy Českého rozhlasu Střední Čechy
-
Po chalupách s koledou
Špalíček
-
Trať ze Zábřeha do Sobotína byla postavena už před 150 lety
Přímo z místa
-
Železniční koridor na okraji Budějovic už se měl stavět. Stát ale pořád neví, jak projekt financovat
Zprávy z jižních Čech