Návraty do minulosti

První vagony se dopravovaly na speciálním valníku o šesti silných kolech s mohutnou gumovou obručí

Návraty do minulosti

První vagony se dopravovaly na speciálním valníku o šesti silných kolech s mohutnou gumovou obručí
Historický vagon

Rádio vašeho kraje

V roce 1852 zakoupil František Ringhoffer na tehdejším pražském předměstí Smíchově pozemky, na nichž vyrostl rozsáhlý tovární areál. O dva roky později, 20. dubna 1854, z něj vyjel první český nákladní vagon.
Jitka Škápíková

Přepis epizody

Přepis mluveného slova do textu je prováděn automatizovaným systémem a proto obsahuje mnoho nepřesností. Je určen pouze pro rychlou orientaci a vyhledávání. Nalezené výsledky vyhledávání jsou v přepisu zvýrazněny podbarvením.
  • Návraty do minulosti, významné události, osobnosti a vynálezy naší historie.

  • První český železniční vagon. V roce 1852 zakoupil František Ringo na tehdejším pražském předměstí Smíchově pozemky, na nichž vyrostl rozsáhlý tovární areál. O dva roky později, 20. dubna 1854, z něj vyjel první český nákladní vagon. Protože tehdy ještě nebyly ani vlečky, ani nádraží západní dráhy, natožpak železniční most. První vagony se dopravovali na dnešní Masarykovo nádraží na speciálním valníku o šesti silných kolech s mohutnou gumovou obručí a s pomocí navijáku, sochorů a klínů sehraná parta několika chlapů vytáhla vagón na vůz. Osm silných valachů zabralo a mohutný povoz se vydal na náročnou několikahodinovou cestu křivolakými pražskými uličkami do Hybernské ulice, která ústila u vlečky do nádražního kolejiště. Nákladní vagón. Pár let nato následovala lokomotiva osobní vagón a také Pícha celé vagonky dvorní vlak pro císaře Františka Josefa prvního. Později továrna začala vyrábět také tramvaje a zařadila se mezi největší průmyslové podniky v Rakousku-Uhersku. Ringhofferovy vozy odebíral takřka celý svět a v jejich salónní verzi se vozila většina evropských panovníků.

  • Návraty do minulosti s Vojtou Kotkem.

Více z pořadu

Vybíráme z e-shopu Českého rozhlasu