Návraty do minulosti
Z ozubnicové dráhy v Tanvaldu zbylo už jen dvanáct kilometrů. Jde také o nejstrmější železnici tohoto typu v Čechách
Návraty do minulosti
Rádio vašeho kraje
Krkonošská železniční trať byla postavena s cílem propojit průmyslové oblasti Liberecka a Jablonecka se západní částí Slezska. 30. června 1902 vyjel slavnostní vlak po první části trati mezi Tanvaldem a Kořenovem.
Jitka Škápíková
Přepis epizody
-
Návraty do minulosti. Významné události, osobnosti a vynálezy naší historie. Ozubnicová dráha.
-
Tanvald krkonošská železniční trať byla postavena s cílem propojit průmyslové oblasti Liberecka a Jablonecka se západní částí Slezska. 30. června 902 vyjel slavnostní vlak po první části trati mezi Tanvaldem a Kořenovem. Spojení až do tehdejšího Hirš Bergu, dnešního polského města Jelenia Góra, o čtyři měsíce pozdrželo zřícení pilíře viaduktu přes řeku Jizeru. Následujícího roku tudy začaly jezdit nákladní vlaky, které vozily textilní výrobky do Pruska a dováželi hornoslezské uhlí a suroviny pro české sklárny. Pátého srpna 945 se stala vážná železniční nehoda, když se 125 tun vážící parní lokomotiva po neúspěšném brždění převrátila a zřítila z vysokého náspu. Strojvedoucí zaplatil životem, topič stačil vyskočit. Z původní skoro šedesátikilometrové Rakousko pruské spojnice zůstalo v provozu. 12 km trati z Tanvaldu do Harrachova, které se přezdívá kořenovská zubačka nebo polibek, a v úseku Tanvald Kořenov je trať ozubnicová. Od roku 2010 se jezdí i dál do Polska. Jde o jednu z posledních normálně rozchodných ozubnicových železnic v Evropě a také o nejstrmější železnicí.
-
Tohoto typu.