Názory a argumenty

Ivan Štern: Zákonem o národní svrchovanosti se Maďarsko nestává svrchovanějším

Názory a argumenty

Ivan Štern: Zákonem o národní svrchovanosti se Maďarsko nestává svrchovanějším
Názory a argumenty

Plus

Už bezmála rok má Maďarsko zákon na ochranu národní svrchovanosti. Kriminalizuje jím politické strany, pokud si pro svoji činnost obstarávají finanční podporu ze zahraničí. Funkcionáři mohou počítat s uvězněním až na tři roky nepodmíněně. Zákon také zřizuje úřad na obranu svrchovanosti. Má odhalovat a řešit možná rizika zahraničního vlivu na domácí politiku.
Ivan Štern

Přepis epizody

Přepis mluveného slova do textu je prováděn automatizovaným systémem a proto obsahuje mnoho nepřesností. Je určen pouze pro rychlou orientaci a vyhledávání. Nalezené výsledky vyhledávání jsou v přepisu zvýrazněny podbarvením.
  • A zcela na závěr se ještě Ivan Štern věnuje kontroverzní maďarské svrchovanosti.

  • Už bezmála rok má Maďarsko zákon na ochranu národní svrchovanosti. Kriminalizuje jím politické strany, pokud si pro svoji činnost obstarávají finanční podporu ze zahraničí. Funkcionáři mohou počítat s uvězněním až na tři roky nepodmíněně. Zřizuje jim zároveň úřad na obranu svrchovanosti. Má odhalovat a řešit možná rizika zahraničního vlivu na domácí politiku. Pozorovateli jistě neujde jistá mnoha podob a kriminalizace finanční podpory činnosti občanských seskupení v Rusku, maďarském případě. Tou škodnou bude hlavně Orbánův veřejný nepřítel číslo jedna George Soros. Pozorovatele určitě zarazí zřízení úřadu na obranu svrchovanosti. Položí si otázku, o jaký vliv ze zahraničí tu má jít. Pokud totiž měl zákonodárce na mysli vliv podvratný, škodící zájmům země, pak úřad bude pouze neuměle a někdy až ke škodě věci suplovat činnost tajných služeb. Oni sami přece velmi zručně zvládají odlišit zahraniční vliv plynoucí ze smluvních závazků od vlivu lotrovského. Tak proč úřad navíc pozorovatel proto uzavřel, že úřad si Orbán zákonem zřídil, aby on a celá jeho vláda mohl šikanovat politickou opozici. Jako každá normální politická síla totiž svoji inspiraci nehledá jen ve vlastních řadách, ale čerpá i ze zkušenosti zahraničních partnerů jí ideově blízkých. Zákon naopak nabízí mezinárodní spolupráci. Přetavit byl obrovský počin. Sáhnou-li Maďaři do své komunistické minulosti, zvládnou nabídku s mistrnou snadností. Vyvstává ale obecnější otázka potřebuje stát zákonem stvrzovat svoji svrchovanost? Nestvrzuje jich už sama skutečnost, že jeho partneři uzavírajíc s ním dohody, jednají s ním jako se sobě rovným a respektujíce právě jeho svrchovanou vůli. Maďarsko jako kterákoli členská země EU se příkladně uvnitř unie nenachází v podřízeném postavení vůči komukoli, tak jak se dělo, když bylo pouhou nesvéprávnou provincií sovětského, respektive ruského imperialismu. Pokud maďarská vláda v skrytu nesleduje mít po ruce účinný klacek na politickou opozici a možnost ji za její legitimní způsoby politické činnosti posílat rovnou do vězení, pak je zákon zcela zbytečný, ne-li škodlivý. Není pak divu, že se Evropská komise rozhodla proto maďarskou vládu žalovat.

Vybíráme z e-shopu Českého rozhlasu