Názory a argumenty

Jakub Zelenka: Trumpův nejsilnější megafon

Názory a argumenty

Jakub Zelenka: Trumpův nejsilnější megafon
Elon Musk a Donald Trump na jednom z mítinků v Pensylvánii

Plus

Do amerických voleb zasáhl super mocný člověk. Elona Muska mnozí obdivují za jeho úspěchy na poli automobilové dopravy a dobývání vesmíru. Je to ale zároveň i majitel obří platformy X se stovkami milionů uživatelů po celém světě. Americký trh pak tomuto koláči dominuje a síť hraje v tamní společnosti a politickém životě významnou roli.
Jakub Zelenka

Přepis epizody

Přepis mluveného slova do textu je prováděn automatizovaným systémem a proto obsahuje mnoho nepřesností. Je určen pouze pro rychlou orientaci a vyhledávání. Nalezené výsledky vyhledávání jsou v přepisu zvýrazněny podbarvením.
  • Trumpův nejsilnější megafon. Do amerických voleb zasáhl super mocný člověk Ilona maska mnozí obdivují za jeho úspěchy na poli automobilové dopravy a dobývání vesmíru. Kapitola zároveň i majitel obří platformy x se stovkami milionů uživatelů po celém světě. Americký trh pak tomto koláči dominuje. Asi hraje v tamní společnosti a politickém životě významnou roli. Musk se začala chvástal tím, že ho x je důležitější než klasická média. Čísly v mnohém dávají za pravdu. Pokud jde o dosah a prostě ji vygenerovaného obsahu, to sociální síť hravě předčí i ty nejprestižnějších deníky, televize a rádia.

  • Není divu, například politici mohou napřímo, tweetoval bez jakéhokoliv novinářského filtru a dav lidí rozhoduje o tom, jaký hlas zesílí nebo umlčí. Také proto často dominují těmi sdílnější příspěvkům emotivní komentáře a fotky. Velké technologické firmy s globálními službami a Kometa Prouza, Instagram a Facebook či Google se během voleb tváří neutrálně. I k majiteli se vyhýbají tomu, aby jednoho z kandidátů favorizovaly. Chápou, že jsou to pro každého zákazníka a politické vymezení není dobré pro byznys a jejich akcionáře. Noc psal zkrátka neudržel a mimo jiné tím odstartoval obří experiment, kde je dnes v mediálním světě mocenské těžiště. Miliony dolarů. Posselt Donaldu Trumpovi ta kampaň a na svém x psal příspěvky na jeho podporu a viděl ty, které se vymezovaly proti soupeřce kabale hry jsou. Na rozdíl od tradičních médiích se nepokoušel o vyváženost, což má jako absolutní majitel vlivné platformy samozřejmě nárok. Padlo tím tak jedno velké tabu, kdy technologický magnát bezprecedentně zasáhl do voleb na podporu jednoho z kandidátů. Překročí. Tato hranice v sobě nese celou řadu rizik, ale grepy pohánějící dnešní sociální sítě doporučí stovkám milionů uživatelů zajímavý obsah. Jesence algoritmem manipulováno, ale nevíme, protože se jedná o něco jako černou skříňku, do které nevidíme a netušíme, jak je nastavená. Obavy jsou namístě, stejně jako u čínského TikToku. Jak uvnitř funguje, odhadujeme také na sponzorování zvenku. Můžeme firmám věří, že s algoritmy není manipulováno, aby upřednostňovali určité téma či jedno z politických kandidátů. Dalším rizikem algoritmu je, že se snaží doporučovat i nejsdílnější Anny Legkova nižší příspěvky jelo na maska sleduje na x už přes 203 milionů uživatelů a jakýkoliv jeho příspěvek dokáže prodat celou populací. Jeho sociální sítě s tak velkým počtem fanoušků i nepřátel za zády zkrátka nejde publikovat něco, co zapadne. Jazyk se stal jeden z nejhlasitějších megafonu Trumpovy kampaně. Je otázkou, zda je na tyto platformy jako jeden z rozhodujících faktorů u voleb společnost a demokracie obecně připravená. Takto angažovaný vstup miliardářů s vlastními sociálními sítěmi do politiky je jedním z milníků amerických voleb. Je naivní si myslet, že by společnost udělala krok zpět a z obavy před manipulacemi začala volat po omezení či zákazu algoritmů doporučujících obsah. Tyto vlastnosti sociálních sítí jsou příliš pohodlné. Dnes už není nutné hledat nový obsah, že do očí platformy samé a neustal se v tom zlepšují. Co doporučí, se mi spíše lidem bude líbit, že to alespoň na pár sekund zaměstná jejich pozornost. Existují samozřejmě alternativy jako třeba mastodont, který se podobá Maskovou x. Ten sice neobsahuje tajemná o Gripenech, ale jeho popularita je oproti ostatním službám zanedbatelná.

  • Populace této sociální sítě je jen několik milionů lidí.

Vybíráme z e-shopu Českého rozhlasu