Názory a argumenty

Karel Barták: Kvadratura kruhu pro evropské automobilky

Názory a argumenty

Karel Barták: Kvadratura kruhu pro evropské automobilky
Nízkoemisní zóny, výfuk starý automobil (ilustrační foto)

Plus

Evropské automobilky vytáhly do boje proti povinnému snižování emisních limitů nových aut se spalovacími motory. Také za rychlejší revizi nařízení o úplném zákazu prodeje nových „spalováků“ od roku 2035. Očekávají, že nová Evropská komise, která se ujme úřadu v prosinci, a také nově zvolený Evropský parlament budou na tyto požadavky citlivější než jejich předchůdci.
Karel Barták

Přepis epizody

Přepis mluveného slova do textu je prováděn automatizovaným systémem a proto obsahuje mnoho nepřesností. Je určen pouze pro rychlou orientaci a vyhledávání. Nalezené výsledky vyhledávání jsou v přepisu zvýrazněny podbarvením.
  • Evropské automobilky vytáhli do boje proti povinnému snižování emisních limitů nových aut se spalovacími motory a také za rychlejší revizi nařízení o úplném zákazu prodeje nových spaloven žáků od roku 2035. Očekávají, že nová Evropská komise, která se ujme úřadu zřejmě v prosinci a také nově zvolený Evropský parlament budou na tyto požadavky citlivější než jejich předchůdci. Postoj k zelené transformaci jsem v EU mění. Místo Green Dealu se mluví o čistém průmyslu a o tom, že dekarbonizace musí jít ruku v ruce se zvyšováním konkurenceschopnosti. To však neznamená, že by se unie zříkala svých cílů snížit emise skleníkových plynů do roku 2030 o 55 % ve srovnání s rokem 1990 a dosáhnou celkové uhlíkové neutrality do roku 2050. Tímto prizmatem je třeba hledět také na stezky automobilového průmyslu. Ten věděl už před sedmi lety, že do roku 2025 musí snížit emise z benzinových a naftových motorů o dalších 15 %. Dnes zástupci největších automobilek lamentují, že to nestihnou a že zavedení nové normy nebo obrovské pokuty za jejich nezavedení, auta podraží, což postihne jak je samotné, tak řadové motoristy. Faktem je, že jak Evropská komise, tak průmysl počítali s tím, že se dnes bude v Evropě prodávat mnohem víc elektrických aut domácí výroby, což by utlumilo negativní dopady nákladů spojených s přísnější normou pro spalovací motory. Zájem o elektrovozy ovšem stagnuje, nebo dokonce klesá. Hlavní příčinou této nečekané nedůvěry nejsou sama elektroauta, ale spíš je nedostatečná infrastruktura, zejména hustota a kvalita dobíjecích míst a s tím spojené nepohodlí. Roli hraje vysoká cena elektrických vozů i nedostatek levnějších ojetin, stejně jako riziko laciné konkurence dovozů z Číny. Budeme s napětím sledovat, zda členské státy v příštích dnech podpoří návrh Evropské komise na zatížení těchto dovozů cílený mysli nařízení zavádějící celkový zákaz prodeje aut s klasickými motory spalujícími fosilní paliva od roku 2035 bude sice platit až za 11 let, ale nenechává spát jak výrobce, tak jejich vlády. Řada z nich včetně té české, proto požaduje, aby se revize tohoto nařízení stanovená na rok 2026 posunula o rok dopředu. Tedy aby se o osudu tohoto kontroverzního rozhodnutí rozhodovalo co nejdříve. Není divu, je to palčivé politické téma. Stačí si vzpomenout, jaké skóre v letošních volbách do Evropského parlamentu udělali v Česku motoristé spojení s přísahou opatření v podstatě o jediný bod odpor proti evropskému zákazu spalovacích motorů. Podobné nálady panují i v dalších státech EU, obvykle se silným automobilovým průmyslem. Za posun termínu revize. Boji je momentálně 10 z 27 z nich. Možná si podaří pro takovou změnu získat většinu vlád členských zemí. Neočekávejme však, že by EU směřovala ke zrušení kontroverzního zákazu. Vlády se při přezkumu maximálně nakonec dohodnout a jeho posunutí o rok nebo o pár let, případně na termínu další revize blíže k rozhodnému roku 2035, až bude možné se opřít o průkaznější údaje o vývoji na trhu. Mýlí se ti, kdo si malují, že evropské zelené transformaci odzvonilo. Klimatická změna se děje před našima očima a bylo by nesmyslné, kdyby to Europa vzdala v době, kdy její hlavní konkurenti Spojené státy a Čína boj proti ní stupňují a staví na něm své hospodářské plány.

Vybíráme z e-shopu Českého rozhlasu