Názory a argumenty

Kateřina Perknerová: Co ví každý český taxikář

Názory a argumenty

Kateřina Perknerová: Co ví každý český taxikář
Taxi (ilustrační foto)

Plus

Nevím, jestli je to nějaké tuzemské pravidlo, ale pokud si sednete do taxíku s českým řidičem, dostanete skoro pokaždé porci politologického rozboru zdejší i mezinárodní situace.
Kateřina Perknerová

Přepis epizody

Přepis mluveného slova do textu je prováděn automatizovaným systémem a proto obsahuje mnoho nepřesností. Je určen pouze pro rychlou orientaci a vyhledávání. Nalezené výsledky vyhledávání jsou v přepisu zvýrazněny podbarvením.
  • Nevím, zda je to nějaké tuzemské pravidlo, ale pokud si sednete do taxíku s českým řidičem, dostanete skoro pokaždé porci politologického rozboru zdejší i mezinárodní situace. Jejich závěry se dají shrnout do několika jednoduchých vět Fialova vláda ničí podnikatele a domácnosti vysokými cenami energií, Babišova zase moc rozhazovala. Válka na Ukrajině bude ještě dlouhá a nakonec i Rus stejně nechá část zabraného území. Máme moc úředníků a stále omílaná digitalizace státní správy žádné extra zlepšení nepřináší. Z EU vystoupit nelze, avšak pokud se něco zásadního nezmění, nebude schopna konkurovat Číně. Český fotbal nestojí za nic. Pozoruhodné je, že taxikáři nemají po ruce jenom kritiku, nýbrž také řešení. Asi by v praxi nefungovala. Ovšem to ani ta reálná, s nimiž přicházejí politici. Například v předvolební debatě ČT s lídry jihočeských kandidátek se hovořilo o nedostavěném úseku dálnice D3 ve Středočeském kraji, což i po prodloužení D4 kvůli neexistujícímu severnímu obchvatu povede k hromadění aut na křižovatce u českobudějovického globusu. Moderátor se otázal, zda nedávalo smysl budovat dálniční systém simultánně. Jihočeský hejtman Martin Kuba odpověděl, že samozřejmě ano. Podle něj bylo před lety nutné si sednout se všemi dotčenými subjekty a neházet to jenom na Ředitelství silnic a dálnic s tvrzením, že to špatně připravilo. Je proto rád, že se konečně vybírá zhotovitel a někdy v roce 2028, aby tranzit Budějovicemi mohl být vyřešen. Jen pro zajímavost diskusním fóru serveru české dálnice se v říjnu roku 2010 psal o stavba, která se jmenuje Severní spojka, má v následujících letech šanci na realizaci, protože je nezbytná. Asi podobně by to vyjádřil taxikář, amatérský politolog. V Česku totiž všichni vědí, jak mají věci fungovat. Akorát že téměř vždycky se něco zadrhne, zdrží, zkomplikuje kupříkladu digitalizace stavebního řízení nebo náklady na opravu Barrandovského mostu, jež budou téměř dvojnásobné oproti původnímu odhadu. Není však nutné propadat lokální depresi. Při četbě zprávy o konkurenceschopnosti EU z pera italského expremiéra a bývalého prezidenta Evropské centrální banky Maria Draghiho vám dojde, že v tom nejsme sami. Poprvé od dob studené války se musíme obávat o své přežití, napsal přední italský ekonom. Pokud se unie jako celek nevzchopí, nebude masivně investovat, podporovat inovativní technologická řešení, ne zvýší produktivitu práce a neudělá něco s drahými energiemi, bude konkurencí poražena na hlavu. Evropa podle Draghiho musí investovat do dekarbonizace, digitalizace, obrany, vědy a výzkumu. Ano, to by evropským lídrům zřejmě poradil i každý český taxikář. Potíž je v tom, že správné cíle automaticky negenerují správná rozhodnutí a už vůbec ne schopnost dosahovat žádoucího výsledku v relativně krátkém čase. Možná si budeme muset počkat, až to tady převezme umělá inteligence.

Vybíráme z e-shopu Českého rozhlasu