Názory a argumenty

Klára Notaro: Tour de France je symbolem velké Francie, ale jen pro pamětníky

Názory a argumenty

Klára Notaro: Tour de France je symbolem velké Francie, ale jen pro pamětníky
Závěrečná etapa Tour de France, Paříž

Plus

V červenci probíhá cyklistický závod Tour de France. První se jel už v roce 1903 a kromě válečných let se jezdí každoročně. Ten letošní závod má 3 350 kilometrů, začal v Dánsku, potom vedl přes severní Francii a Belgii, kde má Tour de France velké příznivce, dále přes Alsasko, Vogézy, Švýcarsko, kde se objevila první horská strmá etapa, a dále následují publikem oblíbené, ale velmi náročné etapy ve francouzských Alpách.
Klára Notaro

Přepis epizody

Přepis mluveného slova do textu je prováděn automatizovaným systémem a proto obsahuje mnoho nepřesností. Je určen pouze pro rychlou orientaci a vyhledávání. Nalezené výsledky vyhledávání jsou v přepisu zvýrazněny podbarvením.
  • V červenci probíhá cyklistický závod Tour de France. První závod se jel už v roce 1903 a kromě válečných let se jezdí každoročně. Ten letošní závod má 3350 km. Začal v Dánsku, potom vedl přes severní Francií a Belgií, kde má Tour de France velké příznivce. Dále vedl přes Alsasku o Gézy Švýcarsko, kde se objevila první horská strmá etapa a dále následují publikem oblíbené, ale velmi náročné etapy. Ve francouzských Alpách se závod přesouvá přes jih Francie do Pyrenejí, kde cyklisty čeká další náročný horský terén. Potom závodníci jedou do původního historického města roky dur v regionu oxid. Daný závod skončí slavným sprintem na Elysejských polích v Paříži v neděli 24. července. Pro Francouze je Tour de France pevnou hodnotu. Pamětníkům připomíná radostné rozhlasové přenosy, vzrušené komentáře sportovních novinářů a veselou společnost sledující závod v kavárnách a restauracích a později zapnuté televize ve stejných kavárnách a barech si skleničkou v ruce. Tour de France je dosud jakýmsi pojítkem ve společnosti. Je synonymem léta sportovního úsilí, úspěchu francouzských cyklistů a pro starší generaci symbolizuje velikost Francie. Šampioni závodu byli ve Francii vždy zbožňování, jako například kdysi trojnásobný vítěz Lewis Hamilton nebo pravidelně stříbrný ti bronzový Raymond Poulidor. A u tohoto cyklistického závodu ale očernili aféry s dopingem, o kterém se sice dlouho spekulovalo, ale který vyšel najevo v celém rozsahu a že v roce 98 při náhodné kontrole celníků. Sportovní fanoušci se cítili podvedeni a na celý závod dopadl stín podezření. Mladší generace byla znechucena nejen dopingem, ale i chováním celého průvodu osobních, nákladních a reklamních aut, který závod doprovází. To, co dosud přitahovalo masy zvědavců a cyklistických fanoušků, to znamená velká sportovní show se štědrým rozhazováním reklamní chcete k pochoutek a čepiček s logy sponzorů v plastových obalech, to najednou přestalo být zajímavé. Naopak, když peloton i doprovodný konvoj projel, i když odjeli diváci, kteří měli u silnice zaparkované své obytné vozy, tak na zemi a v okolí zbyly lahve, plechovky, praporky a plasty všeho druhu na horské etapě. Jen v Alt se před pár lety muselo po fanoušcích odstranit 30 tun odpadků včetně pohozených rozbitých ledniček. Proto také některá velká města, jako je Lyon nebo jen Tour de France? Obvykle, když jsi byl pro město nebo kraj Tour de France jakýsi svatý grál. Město si mohlo zviditelnit. Podpoří se tak cestovní ruch, místní gastronomie. Některá velká města ale považují průjezd Tour de France jako zdroj znečištění ulic i ovzduší. Městem neprojedou jen cyklisti, ale i stovky aut, motorky a nad nimi letí helikoptéry. Letošní Tour de France je tedy ekologičtější. Doprovodná osobní auta jsou na hybridní nebo elektrický pohon, omezuje se používání plastů. Drobné dárky se dávají bez obalu. Závod Tour de France patří k francouzské kultuře stejně jako tři mušketýři a lidé rádi v reportážích věrně rok co rok sledují nejen hrdinské sportovní výkony, ale i krásnou zem a její památky. A koho si ve Francii říká napětí? Třeba malá královna?