Názory a argumenty

Libor Dvořák: Létat po Rusku je snadné. Zatím

Názory a argumenty

Libor Dvořák: Létat po Rusku je snadné. Zatím
Ruská letadla

Plus

Navzdory prognózám řady odborníků ruské civilní letectví ani po zavedení západních protiruských sankcí nepřestalo existovat. Přitom po vpádu Ruska na Ukrajinu země Západu své nebe pro ruské letouny uzavřely. Četné světové letecké společnosti přestaly s ruskými partnery spolupracovat a firmy typu Airbus či Boeing už do Ruska nedodávají náhradní součástky ke svým produktům, které jsou dnes rozhodujícími stroji ruského leteckého parku.
Libor Dvořák

Přepis epizody

Přepis mluveného slova do textu je prováděn automatizovaným systémem a proto obsahuje mnoho nepřesností. Je určen pouze pro rychlou orientaci a vyhledávání. Nalezené výsledky vyhledávání jsou v přepisu zvýrazněny podbarvením.
  • Hned po vyhlášení sankcí se kdekdo v Evropě i ve světě domníval, že ruské civilní letectví v této situaci zkrachuje během dvou týdnů. Po více než půl roce však všechno vypadá docela jinak. Pro většinu ruských cestujících vzduchem, přinejmenším na vnitrostátních letech se nic nezměnilo. A jak je to možné? To vše je dílem kombinace nejrůznějších příčin, počínaje sankcemi, které lze nějak obejít dostatečnými zásobami náhradních dílů, kreativním řešením problémů a také rozebíráním strojů, které s ohledem na aktuální situaci snížené poptávky nemohou létat a stejně zůstávají stát na zemi, soudí americký letecký expert. Rodiče a bula Fiala. Podle tohoto odborníka měly ruské letecké společnosti před válkou na Ukrajině na 800 strojů, z nichž drtivá většina byla západní provenience. Největší ruská letecká společnost Aeroflot k tomu dodává, že v posledním před covidovém roce 2019 využilo služeb ruských aerolinek více než 120 milionů cestujících. Více než polovina z nich letadly cestovala do zahraničí. Jakmile však přišlo Putinovo ukrajinské dobrodružství, ruské společnosti do světa prakticky létat přestali. A právě to se pro ruské civilní letectví stalo víceméně vynuceným požehnáním. Rovněž vynucená snížená poptávka umožňuje letadla upoutaná k zemi rozebírat na náhradní součástky a udržovat díky tomu v provozu stroje, které ještě stále mají to štěstí, že se do vzduchu přece jen dostanou. Je tu ovšem ještě jeden problém. Po vpádu Ruska na Ukrajinu mnozí zahraniční investoři po Rusku požadují, aby vrátilo letadla získaná na leasing, což je asi 500 strojů v celkové ceně přes 10 milionů USD. Už v březnu ale prezident Putin podepsal zákon, na jehož základě je možné tato letadla v Rusku přeregistrovat. Ruský letecký odborník vadím Lukaševič k tomu se značnou dávkou ironie říká přísně vzato jsme tato letadla ukradli. Teď je naším úkolem nakrást i náhradní součástky, protože jde o přežití celého odvětví. Vývoj v této atraktivní sekci ruské ekonomiky osvětluje i četné obecnější pravdy. Jistě, že západní sankce nezafungovaly tak rychle, jak jejich autoři původně předpokládali. Mimo jiné i ruské civilní letectví však napovídá, že boží mlýny sice melou pomalu, ale spolehlivě. Uvidíme, v jaké situaci se ruská ekonomika ocitne, dejme tomu za rok.

Vybíráme z e-shopu Českého rozhlasu