Názory a argumenty

Luboš Kreč: AI ukazuje svou tvář. Na falešných reklamách

Názory a argumenty

Luboš Kreč: AI ukazuje svou tvář. Na falešných reklamách
Deepfake

Plus

Hlas a tvář českého prezidenta Petra Pavla zkraje ledna vybízela veřejnost k pochybným investicím. Ti, kdo svěří americkému miliardáři Elonu Muskovi pár tisícikorun, z toho prý budou mít časem tři čtvrtě milionu.
Luboš Kreč

Přepis epizody

Přepis mluveného slova do textu je prováděn automatizovaným systémem a proto obsahuje mnoho nepřesností. Je určen pouze pro rychlou orientaci a vyhledávání. Nalezené výsledky vyhledávání jsou v přepisu zvýrazněny podbarvením.
  • Hlas a tvář českého prezidenta Petra Pavla zkraje ledna vybízela veřejnost k pochybným investicím. Sliboval, že ti, kdo si věří americkému miliardáři Elonu Muskovi, pár tisícikorun, z toho prý časem budou mít tři čtvrtě milionu. Joe Biden, americká hlava státu, zase před pár dny přesvědčivě vybízel z obrazovek mobilů a počítačů republikánské voliče ve státě New Hampshire, aby se neúčastnili stranických primárek, protože tím pomohou Donaldu Trumpovi v návratu k moci. A konečně sociální síť x dříve známo jako Twitter zaplavily erotické fotografie momentálně asi nejpopulárnější zpěvačky světa Taylor Swift, kterak se oddává sexuálním hrátkám na fotbalovém stadionu. Každé z těch videí, respektive každý z těch snímků byly falešné a zároveň dal každý z nich nahlédnout do budoucnosti. Jejich uvěřitelnosti a realističnosti napomohl dramatický rozvoj technologií postavených na umělé inteligenci a její schopnosti pracovat s textem, hlasem, obrazem i video. Když se na někdejším Twitteru začala jako lavina šířit snímky Taylor Swift. Sociální síť tomu čelila jen komplikovaně. Na pomoc přišli zpěvaččin fanoušci, kteří nahlašovali a blokovali účty, které závadný obsah šířily. I tak se ale zmanipulované fotografie dostaly k milionům lidí. Teď jde pořád ještě o izolované incidenty. Navíc upravené klipy, tzv. deepfake. Videa jsou při bližším pohledu pořád ještě rozpoznatelné a neohrabané, ale jejich kvalita se lepší. A jakmile bude tedy úkolovat víc vydařených pro mnoho lidí se definitivně začne stírat hranice mezi tím, co je skutečné a co není. Například pro politické kampaně představuje fenomén falešných videí ohromnou výzvu. Lidé mají totiž tendenci tomu, co vidí, slyší a co se hýbe, věřit. O tom, že jsme s nástupem kreativní umělé inteligence na Prahu dalekosáhlých změn, se hovoří už dlouho. Až nyní to ale začíná pronikat do všedních částí života ohromného množství lidí. Přední vědecké týmy i technologické firmy sice pracují na tom, jak podvodů čelit a vyvíjí systémy, které by mohly zmanipulované záběry odhalovat. Nejlepší obranou nás všech ale stejně jako v minulosti zůstane něco, co bychom měli pěstovat mnohem víc.

  • A mnohem intenzivněji kritické myšlení. Jestli totiž něco dokáže lži a falešnost odhalit nejefektivněji, je to právě zdraví a logický úsudek. A do jeho podpory, tedy do vzdělávání, by měla společnost investovat minimálně stejně jako do rozvoje umělé inteligence, protože nakonec se mohou vzájemně báječně doplňovat.

Ostatní také poslouchají

Vybíráme z e-shopu Českého rozhlasu