Názory a argumenty

Luboš Kreč: Dieselový paradox

Názory a argumenty

Luboš Kreč: Dieselový paradox
Nádrž vozidla na naftu s AdBlue

Plus

Škoda Auto před pár dny ukázala svůj nový elektromobil, se kterým má velké plány a doufá, že jich ročně po světě prodá aspoň 70 tisíc kusů. Šéfové automobilky při premiéře prozradili i jeden byznysový detail, který hodně vypovídá o kondici celého segmentu – nový vůz totiž bude ziskový jen tak tak.
Luboš Kreč

Přepis epizody

Přepis mluveného slova do textu je prováděn automatizovaným systémem a proto obsahuje mnoho nepřesností. Je určen pouze pro rychlou orientaci a vyhledávání. Nalezené výsledky vyhledávání jsou v přepisu zvýrazněny podbarvením.
  • Škoda Auto před pár dny ukázal svůj elektromobil l rok, se kterým má velké plány a doufá, že jich ročně prodá po světě aspoň 70000 kusů. Šéfové automobilky při premiéře ovšem prozradili i jeden byznysový detail, který hodně vypovídá o kondici celého segmentu. Vůz, jehož cenovka začíná na příznivých bez koruny 800000 korun, bude jen tak tak ziskový. To je samozřejmě problém. Škodovka je bez nadsázky zlaté vejce koncernu Volkswagen. Na svých modelech má lepší marži než Audi ose a tou nebo Volkswagenu ani nemluvě, aby dostála tomu, o čem se lídři automobilového průmyslu dlouhá léta přesvědčovali. Tedy že lidé přijdou na chuť elektrickému pohonu. Musí ale s cenou dolů. A musí celou dolů tak moc, že se začíná zakrývat do vlastní profitability. Netýká se to zdaleka jen škody. Podobně jsou na tom i další značky. Ostatně i Pesla průběžně osekává částku, za níž své nejdostupnější modely nabízí. V Česku už klesla se základní verzí své populární trojky dokonce pod milion korun. Na škodu Teslu a další evropské i americké firmy tlačí čínská konkurence, čemuž se Evropa, ale zdaleka nejen ono snaží čelit zaváděním cel. Nejde ovšem jen o Čínu. Zákazníci na západě prostě elektromobily nechtějí v takové míře, v jaké si automobilky projektovali. A jediná zbraň, jak zájem vybudit, je cena. S tou někdy pomáhají státní dotace na nákupy. Jenže těch v Evropě, stíhané stagnující ekonomikou momentálně spíš ubývá, a na řadu tak přichází slevy a škrty. Zároveň se ale dostavuje něco, co lze nazvat dieselovým paradoxem. Ozývá se čím dál víc hlasů, že úvahy o konci spalovacích motorů, které ještě celkem nedávno podporovali a zdůrazňovali právě tradiční automobilky, byly ukvapené a nerealistické a že by bylo fajn je přehodnotit. Tlak veřejnosti je zřejmý a k němu se nyní přidává i tlak ekonomický. Jestli totiž Škoda Auto a spolu umí na nějakých vozech vydělávat, jsou to právě ty se spalovacími motory, které už tu jsou. Jedlé rétoriky z let 2018 až 2022 pomalu neměli být. Řada značek teď oznamuje, že odchod benzinových nebo dieselových pohonů bude trvat déle, že s jejich vývojem se nekončí a že tranzice k elektřině bude pomalejší, minimálně v Evropě a v Severní Americe. Automobilky totiž spalovací motory potřebují. Těžké ekonomické problémy, které dnes řeší ústředí Volkswagenu, to názorně ukazují, stejně jako chabá ziskovost nového roku. Takže zákazníci, kteří se svých dluhů a benzinu nechtějí vzdát, jim vlastně hází záchranné laso.

Ostatní také poslouchají

Vybíráme z e-shopu Českého rozhlasu