Názory a argumenty
Luboš Kreč: Naučili se Češi investovat?
Názory a argumenty
Plus
Investování na burzách je pro Američany, i ty běžné, samozřejmou součástí jejich příprav na penzi. Západní Evropa je v tomto směru o dost pozadu. A Česko dohání i ji. Ale blýská se na lepší časy, a to s mladou generací lidí narozených po roce 1989. Naznačuje to i chování velkých bankovních domů.
Luboš Kreč
Přepis epizody
-
Investování na burzách je pro Američany i ty běžné samozřejmou součástí jejich přípravy na penzi. Západní Evropa je v tomto směru pozadu a Česko dohání i ale blýská se na lepší časy, a to s mladou generací lidí narozených po roce 989. Naznačuje to i chování velkých bankovních domů. Pro generaci našich otců a jejich otců splývají slova jako investování, fondy nebo akcie, často s nepříliš dobrými zkušenostmi z dob kupónové privatizace. A tak po dlouhé roky v tuzemském retailové investičním prostředí dominovali spořící účty, termínované vklady staveb, kapelníka, všechno produkty, které zvládnou v lepším případě podávat výkony lehce nad úrovní inflace, ale akcie ne. Děkujeme, jako by znělo z českých domácností. Ano, cenné papíry na burze mají tu nepěknou vlastnost, že komíhají nahoru a dolů, takže vaše jmění se může dočasně dostat do minusu, což je pro mnoho lidí těžko stravitelné. Nicméně hlavně mladší ročníky už chápou, že bez určité míry rizika a odvahy to nepůjde, protože právě burzovní investice a pak samozřejmě i v Česku populární nemovitosti slibují nadstandardní výnosy. A ty budou v budoucnu potřeba, protože spoléhat se na stát a jeho penzijní systém není dvakrát moudré. Britská digitální banka Revolut, kterou v Česku používá 800000 lidí, si nechala nedávno udělat průzkum, podle nějž přes 70 % lidí narozených po listopadové revoluci nějakým způsobem investuje a prim hrají hlavně americké akcie nebo tzv. ETF. Ostatně když firma vypouštěla do světa svoji speciální investiční aplikaci, pilotní spustila právě v Česku, protože zdejší klienti jsou prý nadšení do investování. A nejde jen o revoluci. Speciální investiční aplikace a služby, v nichž lze třeba akcie nakupovat na pár kliků, uvedli v posledních měsících na trh Česká spořitelna, Air Bank, Creditas nebo Raiffeisenbank. Cítí totiž, že lidé mají chuť si odkládat peníze stranou, že chápou, proč to je důležité a že tak chtějí činit digitálně přes mobil nebo počítač. Klíčovou roli v osvětě sehrávají sociální sítě a různí influenceři, jejichž vliv, přiznejme si, není vždy pozitivní. Mimochodem, centrální banky celého světa, zdejší ČR nebo nevyjímaje, přemýšlejí, jak se na tzv. influenceři podívat blíže, dohlížet na ně a regulovat. Je. Jisté ale je, že u ne nepodstatné části české společnosti se podařilo zažehnout zájem o svět investic a k tomu se dá říci jediné, že to je moc dobře, protože investice v podstatě jakékoliv podobě jsou motorem ekonomiky.