Názory a argumenty
Martin Fendrych: Jak asi Alena Schillerová vnímá svoje voliče, když se kvůli nim převléká za hranolky?
Názory a argumenty
Plus
Předsedkyně poslanců ANO Alena Schillerová na sebe umí upozornit. Oblékla si hranolkový kostým, udělala ze sebe na TikToku hranolky, video pak pověsila na sítě a stal se z něj velmi rychle virál. O videu se píše a debatuje se o něm. Schillerová tvrdí, že „upoutalo pozornost k obsahu toho, co jsem říkala“, to prý pro ni bylo nejdůležitější. A ještě přidala: „Byla jsem s tím strašně spokojená.“
Martin Fendrych
Přepis epizody
-
Předsedkyně poslanců ANO Alena Schillerová na sebe umí upozornit. Oblékla si hranolku víko s tím udělala ze sebe na TikToku hranolky. Video pak pověsila na sítě a stal se z něj velmi rychle vyhrál. O videu se píše a debatuje se o něm. Schillerová tvrdí, že upoutalo pozornost k obsahu toho, co jsem říkala. To prý pro ni bylo nejdůležitější. A ještě přidal. A byla jsem s tím strašně spokojená, převlečená za hranolky, upozornila na práci pro dohodáře, tedy pro lidi pracující na dohodu. Ministerstvo práce zrušilo změny, které plánovalo na rok 2025 a které by dohodářům, tedy i lidem, kteří pracují v převlecích. Často si tak přivydělávají. Studenti, zkomplikovaly život. Na video můžeme nahlížet dvěma naprosto odlišnými způsoby. První preferuje Alena Schillerová popsala, jaký převlek za hranolky její minitým navrhl. Vzala jsem si pár minut na rozmyšlenou a pak jsem si řekla jo, toto je to, co upoutá, a taky upoutalo. Schillerová si ve videu šikovně přivlastnila fakt, že plánované změny byly zrušeny. Vyrobila ze sebe ochránkyni studentů, dohodářů a brigádníků. Přitom je prakticky jisté, že to její zásluha nebyla, že kvůli ní ministerstvo změny nezrušilo. Jiný pohled vidí hra analogové video jako sešup české politiky hluboko dolů, jako její zblbnutí a zároveň jako oblbování voličů. Politik by neměl šaškovat, jeho práce je pro zemi příliš důležitá. Zhloupnutí tkví v tom, že forma brutálně převládá nad obsahem. Takové video musí bavit, musí provokovat a musí hlavně upoutat pozornost. Schillerová ostatně jenom kopíruje svého šéfa Andreje Babiše. Ten kupříkladu letos v březnu na sociálních sítích rozmlouval s Kohoutem sil v Rennes, který nechtěl žrát ukrajinské obilí. Cituji expremiéra toto je Sylva. Nemá rád ukrajinské obilí, protože říká, že je kontaminované. Na rozdíl od Fialy, Výborného a celé party, která ničí naši zemi, že? Sylva? Co na to říkáš? Máme tedy expremiéra, který pro voliče rozmlouvá s kohoutem, a exministryni financí, která se na ulici převléká za hranolky. Přitom Babiš v listopadu ve sněmovně tvrdil, že občané mají obavu o duševní zdraví. Petra Fialy. Navrhoval jako jediný bod jednání duševní zdraví premiéra Fialy, aby zkrátka neděsil naše občany. Chápete? Všecko je to hlavou dolů. Politika se mění v show a šaškárnu. Kdo víc pobaví publikum, kdo předvede větší nesmysl, kdo bude mít úspěšnější. Vyhrál. Ten uloví nejvíc hlasů. Velmi rychle přestává jít o podstatu věci, o kvalitu politiků a o to, jak v Česku budeme žít, začíná jít jen a jen o to, kdo upoutá víc pozornosti. Říkat si může, co chce. Obsah funguje jen podprahově. Je tu ale i b. Pro koho se Šilerová převléká za hranolky? Pro jaký typ voliče? Pro jakého voliče si Babiš povídá s kohoutem nebo jinak? Ptejme se, jak tito dva politici a jejich marketéři voliče vnímají, protože ono nejde jen o přitažení pozornosti, ale právě o to, co si Šilerová a Babiš o svých voličích myslí.