Názory a argumenty

Ondřej Konrád: Anachronické dojetí nad ČSA

Názory a argumenty

Ondřej Konrád: Anachronické dojetí nad ČSA
Letadlo ČSA

Plus

Když končí kariéry slavní sportovci, na odpočinek odcházejí úspěšní politikové nebo mizí nějaká významná značka, vyvolává to emoce. A slavnostně se rekapitulují nejzářivější momenty oněch osobností nebo firem.
Ondřej Konrád

Přepis epizody

Přepis mluveného slova do textu je prováděn automatizovaným systémem a proto obsahuje mnoho nepřesností. Je určen pouze pro rychlou orientaci a vyhledávání. Nalezené výsledky vyhledávání jsou v přepisu zvýrazněny podbarvením.
  • Když končí kariéry slavní sportovci, na odpočinek odcházejí úspěšní politikové nebo míst i nějaká významná značka. Vyvolává to emoce a slavnostně se rekapitulují nejzářivější momenty oněch osobností nebo firem. Mnohdy i proto, že představují symbol jisté éry, což rozhodně platí i o Českých aeroliniích mizících tento víkend po 101 letech existence ve fúzi pod značkou Smartwings. Ale mladší generace spíš ani neví, že ČSA existovaly. Naposled o nich také bylo víc slyšet v letech 2003 až sedm, kdy jim šéfoval exministr obrany Tvrdík, který mínil lehce skomírající společnost pozvednout pořízením flotily Airbusů, což se ale ukázalo nerealistické. ČSA se ocitly v problémech, z nějž už ji nedostali žádné kroky včetně přechodného vstupu jihokorejské společnosti. Asi poslední úder pak dostala firma za covidové pandemie, kdy téměř úplně zůstala stát osobní přeprava. A asi mají pravdu ti, podle nichž ČSA neměli po roce 1989 zůstat tak dlouho v rukou státu. Jenomže ten je považoval za jistý symbol našeho meziválečného vzestupu, na který se mělo navazovat, což se ale obecně dařilo jen sporadicky a nejlépe v případě mladoboleslavské Škodovky, kterou ještě před rozpadem federace český premiér Pithart dokázal šťastně dostat pod křídla obřího Volkswagenu. Aerolinie ale nejsou automobilka nevyrábějí, nýbrž poskytují služby a ČSA v obrovské světové a dynamické konkurenci prostě neuspěli. Můžeme se nad tím dojímat a vzpomínat, že druhdy značka měla jistý lesk, ale ten samozřejmě zmatnilo už po roce 1948. A i když ČSA měly i potom kvalitní kapitány, piloty nebo pozemní personál, prostě se stali jednou ze světově méně významných společností a létaly primárně stroje sovětské výroby jen do některých destinací, povětšinou ideově spřízněných, jako třeba na Kubu. A to ještě v té době bylo s aeroliniemi spjaté také dost frekventované ruzyňské letiště, dnes už dávno samostatná jednotka. Dohnat čtyřicetiletou ztrátu bylo v tomto případě příliš obtížné a zřejmě nikdo nevěděl jak. Takže jisté dojetí sice můžeme aktuálně prožívat, ale vlastně dost anachronické.

Vybíráme z e-shopu Českého rozhlasu