Názory a argumenty
Ondřej Konrád: Motoristé kongresující
Názory a argumenty
Plus
Úvahy o tom, s kým by v případě volebního vítězství mohl Andrej Babiš vládnout, běží už delší čas. A po jarních eurovolbách se v nich vynořil do té doby neznámý subjekt Motoristé sobě. Byť v tandemu se Šlachtovou Přísahou, která už na scéně nějakou chvíli je a roku 2021 jí vstup do sněmovny unikl poměrně těsně.
Ondřej Konrád
Přepis epizody
-
Úvahy o tom, s kým by v případě volebního vítězství mohl Andrej Babiš vládnout, běží už delší čas a po jarních eurovolbách se v nich vynořil do té doby neznámý subjekt. Motoristé sobě, byť v tandemu se Šlechtovou přísahou, která už na scéně nějakou chvíli je a roku 21 její vstup do sněmovny unikl poměrně těsně. Samotní motoristé od Šlachty se ostatně už trochu odtahující, pak během uplynulého půl roku vykazují v preferenčních šetřeních nadějná čísla. A Babišovo hnutí to samozřejmě vnímá. Proto také motoristy na jejich sobotním prvém kongresu z pódia v pražské hale Královka pozdravil první místopředseda hnutí ANO Karel Havlíček s tím, že prý si povolební spolupráci dovede představit, k čemuž ale třeba dodat, že jakýmsi guru motoristů je Václav Klaus. A pokud by na ně měl mít větší vliv, předseda a zakladatel Petr Macinka je už dlouho ve vedení Klausova institutu a zářivá hvězda motoristů Filip Turek se k exprezidentovi vehementně hlásí. Babiš by zaručeně nestál o to, aby se snad Klaus do eventuálního společného vládnutí nějak z pozadí zapojoval. Nicméně pro něho motoristé pořád asi představují přijatelnější variantu než SPD nebo koalice, stačilo. Sám Klaus se na kongres rovněž dostavil a ve svém vystoupení jen vyjádřil naději, že se strana bude jasně deklarovat jako pravicový subjekt. Že muž by napovídalo poněkud zvláštní ideové desatero prezentované Macinkou. Jde o výčet toho, co pro motoristy není nepřítel. Na prvém místě samozřejmě automobil, dále pak člověk Klima, energie, uhlí, průmysl, trh, koruna, pravda a svoboda. Člověk by očekával, že mezi prioritami bude i demokracie, aspoň pro forma, ale nijak se na ně zapomnělo. Prezentován byl i kroužek stranických expertů, ve kterém vedle odborníka na zdravotnictví Borise Šťastného, šéfa pražské buňky motoristů, jsou pozoruhodné osoby. Sociální věci má mít na starosti prezident stomatologické komory Šmucler, otázky spravedlnosti bývalá nejvyšší státní zástupkyně Vesecká a ekonomiku oblíbenec médií Pikora. Motoristy táhne vzhůru jednoznačně Turek, který chlapským kouzlem milovníka a majitelé rychlých benzinových vozů učaroval části mladé generace. Není sice členem strany, ale po sobotě jejím čestným prezidentem a jak známo, sedí v Evropském parlamentu. To ovšem trochu koliduje se záměrem uspět ve všeobecných volbách, protože by byl třeba v čele kandidátky. Podle už několika rozhovorů také uvažuje, že by evropský mandát opustil a přesedal na čistě domácí scénu, k čemuž ho prý nabádá i Klaus Turek. Má ovšem dilema, neboť není jistota, ani že motoristé překročí pět %, ani že vplují do vlády. A Macinka také ví, že by pro všeobecné volby potřeboval vícero Turků a na kandidátky v nejlidnatějších krajích, jimiž zatím nedisponuje, a je otázka, kde je hledat. Turek je specifický element, přitahující mimo jiné i specifické a tedy různorodé příznivce. Někteří z nich na kongres při burácely v nákladných, mnoho obsahových autech, někteří méně nápadně. Například bývalá starostka ostravského obvodu Mariánské Hory Liana Janáčková a někdejší i současní vsetínský starosta Jiří Čunek, ovšem zároveň i senátor. Oba známý mimo jiné svými náměty, pokud jde o romskou populaci, anebo miliardář Richard Chlad, dříve provozující četné stovky výherních automatů. Všem přítomným pak na odchodu zněla z reproduktorů píseň Daniela Landy. Motoristé údajně mají oslovovat hodně mladých. Sám Turek i s tím charisma zřejmě ano, ale na mnohé mladé by kongres musí rodina dojem vyvolávání duchů vysloveně starých a zároveň v Andreji Babišovi posílit snahu získat tolik hlasů ve volbách, aby se nemusel obtěžovat s žádným vládním partnerem.