Názory a argumenty

Tereza Zavadilová: Německý průmysl je pod tlakem, ale uzdraví se

Názory a argumenty

Tereza Zavadilová: Německý průmysl je pod tlakem, ale uzdraví se
Závod na výrobu elektromobilů Volkswagen v německém Zwickau

Plus

V Česku je takovým folklórem, přesahujícím generace, říkat, že Němci leccos dělají špatně. Že Češi to vlastně vědí líp. Němci se bezhlavě zbláznili do zelené energie a opouštějí staré dobré jádro a uhlí, Němci nepochopili hrozbu muslimských uprchlíků, Němcům padá jejich legendární průmysl. V pozadí je tak trochu slyšet vítězoslavné chi-chi. 
Tereza Zavadilová

Přepis epizody

Přepis mluveného slova do textu je prováděn automatizovaným systémem a proto obsahuje mnoho nepřesností. Je určen pouze pro rychlou orientaci a vyhledávání. Nalezené výsledky vyhledávání jsou v přepisu zvýrazněny podbarvením.
  • V Česku je takovým folklorem přesahujícím generace říkat, že Němci leccos dělají špatně, že to Češi vlastně vědí líp. Němci se bezhlavě zbláznili do zelené energie a opouštějí staré dobré jádro a uhlí. Němci nepochopili hrozbu muslimských uprchlíků. Němcům padá jejich legendární průmysl. V pozadí je tak trochu slyšet vítězoslavné chi chi. Němci kvůli zhoršenému stavu jejich průmysl dostali teď v létě i od dalších kritiků z Evropy. Poláci napsali, že Německo začíná být nemocným mužem Evropy, jako tomu bylo v 90. letech, kdy obrovské náklady na znovusjednocení Německa vedly ke stagnaci a vysoké nezaměstnanosti. Hitem okurkové sezony se stal výraz jde industrializace Německa. Prý Amerika a Čína zválcují i pověstný německý Autoland. Mluví z kritiků žárlivost na evropského ekonomického premianta nebo na kritice průmysl. Na rozdíl od xenofobních a antiekologický nesmyslů alespoň nějaké ratio je. Pravda je, že německému autoprůmyslu doba poněkud nepřeje. Export aut brutálně poklesu v roce 2020 s nástupem pandemie a další dva roky se zvedal. Ovšem čipová a logistická krize a následný energeticky cenový šok oživení zkomplikovaly. Dlouholetými rivaly a největšími exportéry aut byly Německo a Japonsko. Čína je už nějakou dobu největším světovým výrobcem aut a v exportu letos dokonce předběhla Japonsko. Jenže není všechno zlato, co se třpytí. Čína exportuje auta do chudších zemí včetně Ruska. To, co jde na západ, jsou z velké části západní značky montované v čínských fabrikách. Tesla, která v zemi v pandemii otevřela továrnu, se na čínském exportu podílí už teď celou desetinou. Volvo a MG jsou původem západoevropské Brendy. Export elektrických aut je zatím závislí na státní podpoře, kterou Čína automobilkám strategicky posílá. Vlastní úspěšnou ekonomiku domácí výrobci ještě moc nemají, ovšem Čína je třeba pro Volkswagen největší trh. Kvůli ekonomickému oslabení i postupující na racionalizaci ekonomiky prodeje spadly. Ovšem i proto, že zvláště čínské elektromobily jsou technologicky stále lepší a přitom levnější. Volkswagen se snaží spolupracovat s místními výrobci. V jednom dokonce koupil podíl, aby si přítomnost na trhu pojistil. Německý automobilový průmysl se na výkonu celé ekonomiky podílí pěti %. Letos je výkon odvětví slabší, výroba je stále o desetinu nižší než v roce 2019. Může to stáhnu celý průmysl dolů i ekonomiku do mírné recese. Že by ale Německo seděl s rukama v klíně, to ne. V poslední době se Spolkové republice podařilo přitáhnout řadu sofistikovaných investic, a to i zahraničních i domácích. Třeba do baterií, do vodíkové energetiky. Tesla bude masivně investovat u Berlína. Z německého nejchudšího regionu bude brzy. Silikon se k Sony. Čipová velmoc na jde industrializaci neukazuje nic. V průmyslu je zaměstnáno sedm a půl milionu Němců a toto číslo se 10 let téměř nemění. Je pravděpodobné, že německý průmysl i jeho legendární automobilky současnou prudší zatáčku vyberou. Možná se tvář výroby trochu změní. Škodolibost méně úspěšných zemí není na místě. Kdyby Německo opravdu onemocnělo. Takové Polsko a Česko, kterým sousední země táhne jejich vlastní ekonomiku, by zaplakali mezi prvními.

Vybíráme z e-shopu Českého rozhlasu