Názory a argumenty

Tereza Zavadilová: Tesla, burzovní drama-král

Názory a argumenty

Tereza Zavadilová: Tesla, burzovní drama-král
Tesla model Y

Plus

Výkladní skříni impéria Elona Muska, automobilce Tesla, se poslední měsíce nedařilo. Byla to takříkajíc rána za ranou. Aspoň navenek to tak vypadá. Několikrát měla problémy s odstávkami výroby v některých svých továrnách a stávalo se, že nedokázala dodat poptávané vozy. 
Tereza Zavadilová

Přepis epizody

Přepis mluveného slova do textu je prováděn automatizovaným systémem a proto obsahuje mnoho nepřesností. Je určen pouze pro rychlou orientaci a vyhledávání. Nalezené výsledky vyhledávání jsou v přepisu zvýrazněny podbarvením.
  • Výkladní skříní impéria Ilona maska. Automobilce Tesla se poslední měsíce nedařilo. Byla to takříkajíc rána za ranou, aspoň navenek to tak vypadá. Několikrát měla problémy s odstávkami výroby v některých svých továrnách a stávalo se, že nedokázala dodat poptávané vozy. Musí čelit konkurenci levných elektromobilů dovážených z Číny, které proti elektroauto Tesly a zavedených západních značek bývají minimálně o čtvrtinu levnější. Čínská vláda si dělá z elektromobilu hlavní vývozní artikl a do výroby sype štědré dotace. Pak prosáklo, že Tesla odpískala projekt výroby levného elektromobilu, který měl stát kolem 600000 korun a se kterým měl čelit právě asijské konkurenci. Nejprudší studená sprcha přišla s výsledky za první kvartál, kde se ukázalo, že prodeje vozů klesly meziročně o desetinu. Růstová firma bez růstu, glosovali posměšně analytici. To vše vedlo k tomu, že akcie od začátku roku spadly o 30 %. I Elon Musk přispěchal před pár dny s prohlášením, že v srpnu automobilka předvede svůj projekt robotického taxíku, kterým nahrazuje projekt zmíněného lidového elektromobilu. Akcie po oznámení prudce vzrostly, stejně jako předtím prudce spadly emocionální vzestupy a pády. Iracionální chování provázejí akcie Tesly od jejich uvedení na burzu před skoro 14 lety dodnes. Osobnost jejího zakladatele Ilona maska se do nich patrně zcela promítla. Akcie Tesly tak reagují i na různé jeho excesy. O zpráv o tom, že bere drogy po jeho výlevy na sociálních sítích. Ale na druhou stranu se z firmy o pár vozech takto stala lifestylové legenda, která strčila do kapsy mnohem starší a bohatší konkurenty. Čímž výstřední miliardář udělal pro rozvoj elektromobility možná víc než vlády svými papírovými snahami. Ačkoli projekt robotického taxíku vypadá možná absurdně, Musk si od něj slibuje disrupci podobného významu, jakou s tím designu vím, elektroautem provedl. V tradičním automobilovém průmyslu na průměrnou domácnost připadá jedno až dvě vozidla, jejichž pojištění, palivo a údržba stojí 1000 dolarů ročně a která se řídí jen několik hodin týdně. Flotily samořízených vozů Tesla mají potenciál změnit celkové využití vozidel s jejich počet aut, která domácnost potřebuje, a samozřejmě přinést firmě nový byznys. Tesla by mohla spustit vlastní službu Robotaxi, prodávat Robotaxi jiným firmám, licencovat software nebo všechno dohromady. Optimističtí analytici předpovídají, že robotická auta by Tesle přinesla ročně 100 miliard dolarů navíc, což vypadá monumentálně, ale kolem samořiditelných aut není vyřešena řada právních, infrastrukturních i etických otázek, takže do té doby to jsou jen emoce.

Více z pořadu

Vybíráme z e-shopu Českého rozhlasu