Prolomit vlny

Chápavý prezident za pípou mladé nespasí. Potřebují vlastní podíl na moci

Prolomit vlny

Chápavý prezident za pípou mladé nespasí. Potřebují vlastní podíl na moci
Petr Pavel během setkání s mladými voliči v Ostravě

Radio Wave

Jedním z velkých témat kampaní před prezidentskou volbou bylo oslovování mladých voličů. Mohlo by se zdát, že vítězství Petra Pavla i relativně slušný výsledek Danuše Nerudové ukázaly na zájem o jejich témata a starosti. Ve skutečnosti ale situace tak růžová není – zástupcům nejmladších generací totiž pořád chybí hlavně přímý podíl na rozhodování a moci.
Matouš Hrdina

Přepis epizody

Přepis mluveného slova do textu je prováděn automatizovaným systémem a proto obsahuje mnoho nepřesností. Je určen pouze pro rychlou orientaci a vyhledávání. Nalezené výsledky vyhledávání jsou v přepisu zvýrazněny podbarvením.
  • Prolomit vlny glosář Radia Wave rádiových.

  • Prolomit veliký glosář Radia Wave.

  • Jedním z velkých témat kampaně před prezidentskou volbou bylo oslovování mladých voličů. Mohlo by se zdát, že vítězství Petra Pavla i relativně slušný výsledek Danuše Nerudové ukázali na zájem o jejich témata a starosti. Ve skutečnosti ale situace tak růžová není. Zástupcům nejmladší generací totiž pořád chybí hlavně přímý podíl na rozhodování a moc. I když Petr Pavel vyrazil v rámci předvolební kampaně čepovat piva do nádražní hospody v Praze-Dejvicích. Bezelstně to okomentoval tím, že prý se mladým málo ukazuje, oni proto volí Nerudovou, a tak se rozhodl to napravit. Družba s mládeží u fotbálku a šipek se mu nakonec zjevně vyplatilo, ale zároveň je skvělým příkladem toho, jak vypočítavě se v české politice přistupuje k oslovování mladých voličů. Ti jsou často vnímáni jako naivní děti, které lze opít rohlíkem, a především jako záložní a nahraditelná voličská skupina, kterou je v případě potřeby možné oslovit šikovnou kampaní a důrazem na pár atraktivních témat a po volbách se na ně zase vykašlat a soustředit se na větší voličské skupiny zlepší volební účastí. Prezidentské volby byly specifickou záležitostí, protože mezi dominantní trojicí kandidátů měli mladí voliči poměrně malou možnost výběru a líbivé kampaně u piva v nádržce mohli mít poměrně silný vliv. Povrchní a účelový přístup k mladým voličům se ovšem dlouhodobě projevuje i u jiných voleb a v politickém životě celkově. A jeho výsledkem je často zmiňovaný nezájem a frustrace mladých z politiky kvůli tomu, že mladí voliči a jejich starosti a potřeby mají u relevantních parlamentních stran velmi malý ohlas, stačí k jejich oslovení jen úzký okruh témat, který ale pomíjí řadu jiných podstatných otázek. Většinou se jedná o symbolická gesta a často také lidskoprávní témata typu práv LGBTQ lidí, která jsou samozřejmě zásadní a životně důležitá, ale jejich prosazování brání jen ideologické předsudky a stereotypy, nikoliv rozpočtové ohledy. Podobně se to má i s otázkami klimatu, které většinou stačí ze zarmouceným výrazem diskutovat při sázení stromků, aniž by dosavadní činnost daného politika nasvědčovalo, že někdy pro klima něco zásadního udělal. Kosa na kámen totiž vždy padne ve chvíli, kdy by si pomoc mladým vyžádala zásadní náklady a věci jako krize bydlení, nedostupná péče o duševní zdraví nebo neutěšená finanční situace studentů tak zůstávají ignorovány. Jednoduše řečeno, řada politiků zjistila, že k oslovení mladých stačí debaty o hodnotách a rozhodně není potřeba nějak zásadně měnit distribuci peněz a moci. Neutěšená reprezentace mladých politice vede i k tomu, že je lze v rámci kampaní i politických programů shrnout do jednoduché kategorie mladí. Sociologické průzkumy ovšem ukazují, že nic takového neexistuje, i když mají lidé s mladší generací jisté společné rysy a zmiňované hodnoty, v mnoha ohledech se mezi sebou taky zásadně liší a těžko je lze reprezentovat jako celek. Jen stěží bychom ale našli politika, který místo o mladých hovoří o situaci a zájmech učňů, mladých matek, studentům uměleckých škol, mediků nebo třeba mladých zaměstnanců kurýrních služeb. To už by se totiž vyžadovalo konkrétnější řešení a hmatatelnější sliby, do kterých se daný politik pochopitelně nemá důvod pouštět, když bohatě stačí mít vymazaný TikTok neví domov a sexista a nevypadat jako Zeman či Babiš. Zjednodušenou kategorii mladých pak také navíc mohou šikovně využít politici zacílení na seniory a jiné voličské skupiny, pro které mohou být imaginárním. Ladí s jejich hodnotami a dekadentními novotami efektním strašákem, jakkoliv by se spolu ve skutečnosti na mnoha věcech a především ekonomických zájmech shodli. Mladé voliče tak v dlouhodobém kontextu nezachrání reprezentace o generace staršími politiky, pro které budou vždy primárně jen užitečným zdrojem hlasů. Skutečná řešení jejich problémů a často neutěšené ekonomické situace jim může dát jen přímý podíl na moci, protože každou skupinu obyvatel prostě nejlépe zastupují její členové. Usměvavé rektorky a generálové za pípou vždy přinesou je naděje, které se časem zákonitě rozplynou jako pára nad hrncem. Pro Radio Wave Matouš Hrdina.

Více z pořadu

Vybíráme z e-shopu Českého rozhlasu