Radioporadna

Princip PPP u nenásilné komunikace s dětmi: Pocit, Potřeba a Přání. Rady zkušené psychoterapeutky

Radioporadna

Princip PPP u nenásilné komunikace s dětmi: Pocit, Potřeba a Přání. Rady zkušené psychoterapeutky
Psychoterapeutka Michaela Virtová

Hradec Králové

Hostem radioporadny Českého rozhlasu Hradec Králové je psychoterapeutka a speciální pedagožka Mgr. Michaela Virtová. Zaměříme se na děti, které mají před sebou dlouho očekávané letní prázdniny. Ovšem s těmi se také blíží konec školního roku a vysvědčení. Jak by tohle období měli zvládat také rodiče, na co by se měli zaměřit?
Jana Kudyvejsová

Přepis epizody

Přepis mluveného slova do textu je prováděn automatizovaným systémem a proto obsahuje mnoho nepřesností. Je určen pouze pro rychlou orientaci a vyhledávání. Nalezené výsledky vyhledávání jsou v přepisu zvýrazněny podbarvením.
  • A naším hostem dnes ve vysílání ČRo Hradec Králové už je Michaela Virtová, což je speciální pedagožka, taky psychoterapeutka. Dobré dopoledne. Dobrý den. My se dnes chceme zaměřit hlavně na děti, protože děti čekají prázdniny, taky se blíží konec školního roku. Aktuálně se blíží vysvědčení, a tak jsme se domluvili, že právě tím vysvědčením začneme a řekneme, jak bychom to měli zvládnout my dospělí. Na co bychom se třeba měli zaměřit, jestli byste pro nás měla nějaké rady a tipy, jak to vlastně obsáhnout. No a samozřejmě jak zareagovat i ve vztahu k dětem. Pokud se třeba něco úplně nepodařilo, tak aby to pro ně spíš bylo motivační, aby z nás neměli strach. Tak jakých chyb se nejčastěji rodiče dopouštějí? Já potom řeknu jeden takový postřeh, na který jsme tady přišli s kolegyněmi. Já jsem zvědavá, jestli to zazní od vás.

  • Já asi, když se bavíme o tom vysvědčení, tak mi přijde hrozná škoda, že se rodiče však zaměřují jenom na vlastně na takový jsem aktivní úplně závěrečných hodnocení nakonec úplně na to vysvědčení. Ale přijde mi hrozně důležitý vlastně s tím dítětem tam vlastně být po celou dobu toho školního roku a zaměřit se na to formativní hodnocení, který probíhá průběžně a vlastně díky tomu ten rodič už asi ví zhruba, kde to dítě má nějaký svoje silné stránky, kde je potřeba možná trošku přidat. A díky tomu mi vlastně přijde, že tak jako ten rodič provází to dítě po celou dobu toho školního roku a myslím si, nevím, jestli chyby asi těžko, těžko to takto hodnotit, ale přijde mi užitečný s těma dětmi vést nějaký dialog i potom vysvědčení. Dávat i nějakou zpětnou vazbu a reflexi, možná i oceňujícím způsobem, protože někdy to vysvědčení nedopadne podle očekávání toho žáka nebo studenta, někdy nedopadne na základě očekávání toho rodiče, ale pracovat s tím na základě nějaké zpětné vazby a reflexe.

  • Tak a to je přesně to mu přece chci s vámi povídat, protože přesně to jsem si říkala, že ke konci školního roku vždycky vyjedou třeba na internetu telefonní čísla různých krizových linek, aby se děti mohly obrátit a tak, protože se třeba bojí i nějakého toho fyzického násilí, fyzických trestů. Ale říkám si, přece to nemůže být takové překvapení pro ty rodiče, když ten školní rok trvá tak dlouho a ještě dneska v době těch různých bakalářů a on-line systému, kdy můžete sledovat, jak se dítěti daří. Každý den dokonce tu samou i zabliká, když tam vyskočí nějaká nová známka nebo nějaká nová zpráva od učitele. Takže takže jako setkáváte se s tím, že opravdu třeba někteří rodiče jsou tak překvapení a tak šokovaní, že to může dojít až k fyzickému trestu?

Více z pořadu

Vybíráme z e-shopu Českého rozhlasu