Ranní Plus

Bella Hadid s palestinskými kořeny jako tvář tenisky z roku 1972? Chyba marketérů, hodnotí novinářka

Ranní Plus

Bella Hadid s palestinskými kořeny jako tvář tenisky z roku 1972? Chyba marketérů, hodnotí novinářka
Modelka Bella Hadid

Plus

Válka v pásmu Gazy se propisuje i do módního průmyslu. Firma Adidas přepracuje marketingovou kampaň na novou verzi obuvi, kterou uvedla poprvé v roce 1972 pro letní olympiádu v Mnichově. Některé americké a židovské organizace se ohradily proti tváři kampaně, modelce Belle Hadid. Americko-palestinská modelka je známá svou kritikou izraelských kroků v pásmu Gazy a na západním břehu. Kvůli ukončení spolupráce se s firmou bude soudit.
Martin Matějka

Přepis epizody

Přepis mluveného slova do textu je prováděn automatizovaným systémem a proto obsahuje mnoho nepřesností. Je určen pouze pro rychlou orientaci a vyhledávání. Nalezené výsledky vyhledávání jsou v přepisu zvýrazněny podbarvením.
  • Novinka, ale izraelsko-palestinský konflikt hýbe i světem módy. Firma Adidas se přepracuje marketingovou kampaň na novou verzi kultovní běžecké obuvi super light 72, kterou uvedla na trh právě v roce 1972 pro letní olympiádu v Mnichově. Její tváří měla být americkou palestinská modelka Bella Hadid, která je známá svou kritikou izraelských kroků v pásmu Gazy a na západním břehu. To vyvolalo velkou kritiku ze strany některých amerických židovských organizací, které upozorňovaly na necitlivost kampaně vzhledem k tomu, že na olympiádě v Mnichově palestinští teroristé zastřelili 11 izraelských sportovců a lidé se omluvil. V čem všem včetně byly Hadid, kterou z kampaně stál. Modelka se ohradila proti tomu, že by její postoje měly být spojovány s násilím, které se stalo před více než 50 lety. Hostem ranního plusu je módní publicistka Veronika Ruppert. Dobré ráno.

  • Krásné ráno. Proč Adidas zvolil právě model z roku 1972? O záměr opravdu připomenout olympiádu v Mnichově z roku 1972? Nebo spíš o nedomyšlený krok, kdy nikoho nenapadla souvislost s izraelskými sportovci?

  • Značka sama tvrdí, že to samozřejmě nebyl záměr a že to, co se děje, rozhodně nebylo jejich úmyslem a že je to velmi mrzí. Omlouvají se na všechny strany, kam můžou. A já musím říct, že ze své zkušenosti z toho, jak funguje módní průmysl a z těch faktů, které jsem se dozvěděla o této otázce, musím říct, že je to velmi pravděpodobné z mého pohledu, protože ta teniska se nevrátil a teď letos nebo se začátkem konfliktu v Palestině aktuálního, ale vrátila se už před pěti lety, protože v roce 2020 už byl, ovšem marketérům jasné, že v následující dekádě bude velkým trendem návrat 70. let, a proto nejspíš. Marketéři Adidasu se podívali, která je již teniska ze 70. let. Byla řeč? Nic úspěšná, nejvíc ikonická. Nejvíce se prodává a to je právě tato tenistka, kterou do této doby lidé měli spojenou s olympioniky, kteří sbírali medaile na té bohužel tedy nešťastně spojené s touto událostí olympiádě, ale zároveň ty tenisky měli obuté němečtí olympionici, kteří rozhodně nevraždili. Takže ta teniska doteď nebyla krvavá, když to tak řeknu, nebyla tři spojovaná a hlavně lidi k proslavil seriál s prvky. Aha. Kde jí nosil detektiv stávky a zcela se jako ikonickou botou stylu 70. let. Nikdo si jí s krveprolitím nespojoval až do chvíle, kdy Adidas udělal tuto nešťastnou kampaň a vlastně to spojení tam vzniklo čtením té kampani v souvislosti s etnickým původem byl já byt.

Více z pořadu

Vybíráme z e-shopu Českého rozhlasu