Ranní Plus
Krajhanzl: Dopravní chudoba je tu už teď, bez ohledu na emisní povolenky. Děti nemají na cestu do školy
Ranní Plus
Plus
Od roku 2027 se mají emisní povolenky vztahovat i na fosilní paliva pro domácnosti. To ovlivní i ceny pohonných hmot nebo vytápění. Legislativu zatím zavedlo jen Rakousko a česká vláda chce o systému EU ETS 2 v Bruselu ještě jednat. „V Česku o tom rok dva zatím neuslyšíme. Ale dopravní chudoba už tu je. Děti mají problém se dostat do školy, pokud mají jejich rodiče týden před výplatou,“ popisuje pro Český rozhlas Plus zakladatel a ředitel Institutu 2050 Jan Krajhanzl.
Martina Mašková
Přepis epizody
-
Emisní povolenky se mají od roku 2027 vztahovat i na fosilní paliva pro domácnosti, což může ovlivnit ceny pohonných hmot nebo vytápění, ale potřebnou legislativu z evropských zemí zatím zavedlo jenom Rakousko a ČR. Česká vláda chce o tzv. systému ETS dva Bruselu ještě jednat. Podle analýzy institutu 2050 je přitom až polovina českých domácností ohrožené energetickou a dopravní chudobou. Jan Krajhanzl, zakladatel ředitel. Jestli toto je teď s námi ve studiu. Dobrý den. Dobré ráno. Co znamená energetická dopravní chudoba?
-
Vezmu to postupně. Energetická chudoba je situace, kdy domácnosti mají příliš nízké příjmy na to, aby dokázali nějakým způsobem vytápět své domácnosti na úroveň, která by nepoškozoval a jejich zdraví nebo aby nesnižovala kvalitu jejich života. Může se to podobat různými způsoby. Buď opravdu ty teploty v té domácnosti jsou příliš nízké anebo to může být situace, kdy třeba ta domácnost má velké dluhy v oblasti energií. Může to být třeba i situace, kdy třeba mají příliš velkou část příjmů musí věnovat tomu, aby uhradili právě účty za energie.
-
A dopravní chudoba.