Téma dne

Očekává se výrazné zdražení aut – nových, ojetých i vraků, shodují se odborníci na autoprůmysl

Téma dne

Očekává se výrazné zdražení aut – nových, ojetých i vraků, shodují se odborníci na autoprůmysl
„Gigafactory je extrémně drahý projekt s vysokou přidanou hodnotou“ říká výkonný ředitel Sdružení pro zahraniční investice Ondřej Votruba

Plus

Celosvětový nedostatek čipů zřejmě nejvýrazněji zasáhl automobilový průmysl, kde se tyto polovodičové součástky používají v palubní elektronice. Příčina není jen jedna, domnívá se Petr Knap z Ernst and Young pro automotive v regionu střední, východní a jihovýchodní Evropy a střední Asie. Kromě toho, že výrobci tak docela neodhadli budoucí vývoj poptávky po autech v počátcích pandemie, přispěly k nedostatku i požáry nebo sucha v místech, kde fungují velké výrobní linky.
Renata Kropáčková

Hosty byli:
Petr Knap, vedoucí partner společnosti Ernst and Young pro automobilový sektor v regionu střední, východní a jihovýchodní Evropy a střední Asie
Jiří Jakovenko, zástupce děkana, Fakulta elektrotechnická ČVUT
Martin Peleška, šéf českého zastoupení Toyoty
Jan Horčík, šéfredaktor serveru Hybrid.cz

Přepis epizody

Přepis mluveného slova do textu je prováděn automatizovaným systémem a proto obsahuje mnoho nepřesností. Je určen pouze pro rychlou orientaci a vyhledávání. Nalezené výsledky vyhledávání jsou v přepisu zvýrazněny podbarvením.
  • Jak dlouho ještě bude automobilový sektor ovlivňovat celosvětový nedostatek čipů? Je řešením krize přenesení výroby čipů do Evropy? Co by to obnášelo a jaký dopad může mít hlad po polovodičích na prosazování elektromobility? Otázky, které v tématu dne položí Renata Kropáčková.

  • Na téma dne ČRo.

  • Celosvětový nedostatek čipů zřejmě nejvýrazněji zasáhla automobilový průmysl, kde se tyto polovodičové součástky používají v palubní elektronice. Výrobci po celém světě jsou nuceni omezit výrobu, což se projevuje v dodacích lhůtách. Na nový vůz se tak může čekat až jeden rok od zadání do výroby. Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto v posledním zářijovém týdnu zcela zastaví výrobu ve všech třech svých závodech v Česku. Letos tak kvůli chybějícím čipům nedokáže vyrobit 100000 vozů. Odstávky ale hlásí i další automobilky. Už v létě meziročně klesla výroba aut v tuzemsku o téměř 40 %. K tématu dne vítám Petra Knapa, vedoucího partnera společnosti Ernst & Young pro automobilový sektor v regionu střední, východní a jihovýchodní Evropy a Střední Asie. Dobrý den.

Více z pořadu

Vybíráme z e-shopu Českého rozhlasu