Téma dne
Očekává se výrazné zdražení aut – nových, ojetých i vraků, shodují se odborníci na autoprůmysl
Téma dne
Plus
Celosvětový nedostatek čipů zřejmě nejvýrazněji zasáhl automobilový průmysl, kde se tyto polovodičové součástky používají v palubní elektronice. Příčina není jen jedna, domnívá se Petr Knap z Ernst and Young pro automotive v regionu střední, východní a jihovýchodní Evropy a střední Asie. Kromě toho, že výrobci tak docela neodhadli budoucí vývoj poptávky po autech v počátcích pandemie, přispěly k nedostatku i požáry nebo sucha v místech, kde fungují velké výrobní linky.
Renata Kropáčková
Hosty byli:
Petr Knap, vedoucí partner společnosti Ernst and Young pro automobilový sektor v regionu střední, východní a jihovýchodní Evropy a střední Asie
Jiří Jakovenko, zástupce děkana, Fakulta elektrotechnická ČVUT
Martin Peleška, šéf českého zastoupení Toyoty
Jan Horčík, šéfredaktor serveru Hybrid.cz
Přepis epizody
-
Jak dlouho ještě bude automobilový sektor ovlivňovat celosvětový nedostatek čipů? Je řešením krize přenesení výroby čipů do Evropy? Co by to obnášelo a jaký dopad může mít hlad po polovodičích na prosazování elektromobility? Otázky, které v tématu dne položí Renata Kropáčková.
-
Na téma dne ČRo.
-
Celosvětový nedostatek čipů zřejmě nejvýrazněji zasáhla automobilový průmysl, kde se tyto polovodičové součástky používají v palubní elektronice. Výrobci po celém světě jsou nuceni omezit výrobu, což se projevuje v dodacích lhůtách. Na nový vůz se tak může čekat až jeden rok od zadání do výroby. Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto v posledním zářijovém týdnu zcela zastaví výrobu ve všech třech svých závodech v Česku. Letos tak kvůli chybějícím čipům nedokáže vyrobit 100000 vozů. Odstávky ale hlásí i další automobilky. Už v létě meziročně klesla výroba aut v tuzemsku o téměř 40 %. K tématu dne vítám Petra Knapa, vedoucího partnera společnosti Ernst & Young pro automobilový sektor v regionu střední, východní a jihovýchodní Evropy a Střední Asie. Dobrý den.