Zaostřeno
Zaostřeno na české železnice: Hlavně nesmíme rezignovat na to, že se vysokorychlostním vlakem někdy svezeme, říká ministr Kupka
Zaostřeno
Plus
Průměrný Čech urazí vlakem každý rok přes tisíc kilometrů při 18 jednotlivých cestách. Vypovídají o tom statistiky organizace Litra, která usiluje o podporu veřejné hromadné dopravy v Evropě. Češi jsou v tomhle ohledu na devátém místě žebříčku, ve kterém dlouhodobě vedou Švýcaři a uzavírají ho Řekové. Na jednu stranu jsou na tom české železnice nejlíp z bývalých komunistických zemí, na druhou stranu pořád zaostávají třeba za těmi v Německu, Rakousku nebo ve Francii.
Vít Pohanka
Přepis epizody
-
Průměrný Čech dorazí vlakem každý rok přes 1000 km při 18 jednotlivých cestách. Vypovídají o tom statistiky organizace, která usiluje o podporu veřejné hromadné dopravy v Evropě. Češi jsou v tomto ohledu na devátém místě žebříčku, ve kterém dlouhodobě vedou Švýcaři a stejně dlouhodobě uzavírají Řekové. Na jednu stranu jsem na tom české železnice nejlíp z bývalých komunistických zemí, na stranu druhou pořád zaostávají třeba za těmi v Německu, Rakousku nebo ve Francii. Podle ministra dopravy Martina Kupky z ODS je v každém případě potřeba nerezignovat na to, že se skutečně rychlým vlakem v Česku svezeme zatím jen naprosto výjimečně.
-
Myslím, že je důležité, když se bavíme o vysokorychlostních tratích, abychom netrpěli komplexem čecháčkovství, že na nic nemáme, že jsme vlastně neúspěšný stát, že něco tak velkého nás v žádném případě nepotkáte, abychom vybudovali vysokorychlostní tratě.
-
Které jinde mají. Ale jestli se to má podařit, musí se také otevřeně a docela draze řešit problémy lokálních tratí.