Názory a argumenty

Jan Vávra: Politika jako show aneb Co nás naučil Andrej Babiš

Názory a argumenty

Jan Vávra: Politika jako show aneb Co nás naučil Andrej Babiš
Vít Rakušan

Plus

Zatímco se premiér Fiala snaží rekordní neoblíbenost vlády vysedět ve své pracovně, ministr vnitra Vít Rakušan objíždí – obklopen policisty a doprovázen kohortou novinářů – města, kde má vláda nejmenší podporu. Chodí za nespokojenými občany do jejich hospod, kde na sebe nechává křičet a na oplátku poučuje, vysvětluje a slibuje. Všichni mohou tato dramatická představení sledovat v přímém přenose.
Jan Vávra

Přepis epizody

Přepis mluveného slova do textu je prováděn automatizovaným systémem a proto obsahuje mnoho nepřesností. Je určen pouze pro rychlou orientaci a vyhledávání. Nalezené výsledky vyhledávání jsou v přepisu zvýrazněny podbarvením.
  • Zatímco se premiér Fiala snaží rekordní neoblíbenost vlády vysedět ve své pracovně, ministr vnitra vít Rakušan objíždí obklopen policisty a doprovázen kohortou novinářů města, kde má vláda nejmenší podporu. Chodí za nespokojenými občany do hospod, kde na sebe nechává křičet a na oplátku poučuje, vysvětluje a slibuje. Všichni mohou tato dramatická představení sledovat v přímém přenose akcemi, které provokativně nazval. Debaty bez cenzury, vyvolal předseda hnutí STAN v médiích a na sociálních sítích rozruch. Komentátoři se ale nemohou shodnout v odpovědi na otázky, které ministrova představení vyvolávají. Jde o nápaditou snahou oslovit tu část veřejnosti, která není vládě nakloněna, nebo je to podraz na kolegy z koalice a konec jednoty celé vlády. Dělá ministr Rakušan s jejími přímými přenosy z účastníků debaty, kteří neumí veřejně vystupovat, pitomce nebo se ti lidé dobrovolně zesměšňují sami. Nejsou tyto debaty bez cenzury ve skutečnosti projevem arogance moci, která zneužívá zklamání některých občanů? Nepovedou takové konfliktní střety k ještě většímu rozdělení společnosti. Radikální změna prezentace předsedy hnutí STAN, který se zatím stylizoval do polohy hodného a snaživého člena vládního týmu, přichází poté, co hnutí angažovalo nové marketéry, kteří dříve pomohli k vítězství slovenské prezidentce Čaputové i našemu prezidentovi Pavlovi. Prvním počinem nového marketingového týmu bylo neformálně stylizované video umístěné na sociálních sítích, ve kterém Vít Rakušan tvrdil, že politiku je třeba přitvrdit a důrazně dělat jen to, co je správné. Je celkem zřejmé, že Rakušanův tým těmito spanilými jízdami do regionu navazuje na marketingové tahy Andreje Babiše. Dokonce ho překonává, protože Babiš nemá odvahu vyrazit mezi své odpůrce a setkává se s těmi voliči, kteří ho vítají. Rakušanovi se každopádně podařilo upoutat pozornost. O to mu nakonec především šlo. Jak upozorňuje filozof Václav Bělohradský, v éře informačního nadbytku existuje pro politika jen jeden základní cíl, a tím je získat pozornost publika. Premiér Fiala se dříve také pokusil upoutat pozornost voličů, ale jeho marketingový tým neměl nejlepší nápady a navíc špatně odhadl premiérovi možnosti. Rakušan má evidentně lepší tým, což je komparativní výhoda, protože volby jsou dnes víc než soubojem idejí a osobností souboje marketingových agentur. Proto také stojí úspěch v politice tolik peněz. Celý případ jen potvrzuje, že z politiky se stává čím dál křiklavější show, jejíž cílem už není nás o něčem přesvědčovat, ale jen mobilizovat. Je ovšem třeba připomenout, že tento styl politiky funguje jen díky našemu zájmu. Tak jako v případě Rakušanových představení máme dvě možnosti. Buď budeme obdivovat nápaditost marketingových kampaní, kterými se politici samozřejmě většinou za naše peníze snaží upoutat pozornost, nebo budeme naopak po politicích požadovat jasný názor, profesionální výkon, konkrétní výsledky. Politici velice rychle pochopí, o co jde. Nakonec dělají jen to, co jim přinese naše hlasy.