Peníze a vliv
Závislost průmyslu na dovozu surovin z Číny je větší, než to vypadá. Válka s Tchaj-wanem by ochromila i firmy u nás
Peníze a vliv
Plus
Klíčová část českého průmyslu, což je výroba aut a strojírenství, je silně závislá na dovozu surovin a polotovarů z Číny. Pokud by došlo k nějakému konfliktu, třeba mezi Čínou a Tchaj-wanem, měly by tuzemské podniky velké problémy. Ukázala to nová studie, kterou zpracovalo Sdružení pro zahraniční investice ve spolupráci s poradenskou firmou EY. Stát by se proto měl snažit soběstačnost výrobců alespoň částečně posílit.
Jana Klímová
Přepis epizody
-
Klíčová část českého průmyslu, jako je výroba aut a strojírenství, je silně závislá na dovozech surovin a polotovarů z Číny. Co by se stalo, kdyby Čína napadla Taiwan? A jak se dá posílit soběstačnost v průmyslu v Česku, když lidé žádnou další továrnu ani důl za svým domem prostě nechtějí? Odpovědi na tyto otázky hledala nová studie o průmyslové soběstačnosti Česka, kterou zpracovalo sdružení pro zahraniční investice a poradenská firma EY. Naším hlavním hostem bude výkonný ředitel sdružení Ondřej Votruba.
-
Peníze a vliv.
-
Evropská komise letos definitivně schválila akt o kritických surovinách, který má podpořit jejich těžbu a zpracování v zemích EU a zvýšit tak soběstačnost evropského průmyslu. Rozložení sil ve světě se totiž v posledních letech mění a také několik nedávných krizí ukázalo, jak je pro Evropu nebezpečné nemít pod kontrolou jak suroviny, tak i jejich zpracování anebo většinu dodavatelského řetězce v klíčových odvětvích. Hlavní důvody pro přijetí evropského aktu byli podle vedoucího centra globální politické ekonomie při ústavu mezinárodních vztahů Daniela Šitery celkem tři.
Více z pořadu
Ostatní také poslouchají
-
Jahn ze Škody Auto: Čína investovala do elektromobilů 15 let. O úspěchu výrobků ale rozhodne kvalita
Řečí peněz
-
Miliardy k rekordní investici do čipů? Pobídka se může vrátit za čtyři roky, říká šéf české onsemi
Peníze a vliv
-
O čem je Green Deal
Vinohradská 12
-
Karel Barták: Vyplatí se EU pronásledovat Čínu za ceny jejích elektrovozů?
Názory a argumenty
-
Elektroautoa brzdí regulace, míní průmyslník. Ekonom: Cena!
Pro a proti
-
Expert Votruba: Gigafactory potřebujeme aspoň jednu, dvě by byly lepší. Za tři roky nám ujede vlak
Interview Plus
-
Václav Souček: China Town
Glosa dne aneb Co týden dal
-
Prouza: Chceme stejná pravidla pro čínské a evropské e-shopy
Dvacet minut Radiožurnálu
-
Hodáč: Automobilky už v EU nemají vliv jako dřív
Bruselské chlebíčky
-
Rychetský: Dohodám s Putinem může věřit jen naprostý blázen nebo hlupák
Osobnost Plus