Natura
Co je skutečně ekologické zboží nebo služba aneb jak poznáte, že nejde o greenwashing
Natura
Plus
Poptávka po zboží a službách šetrných k životnímu prostředí i našemu zdraví roste a s tím bohužel i tzv. greenwashing – tedy ekologické přikrášlování. Firmy své produkty a služby s oblibou označují předponami eko, bio nebo green a opatřují je vlastními certifikáty o domnělé udržitelnosti nebo tvrzeními, že jsou ekologické. Evropský parlament proto v lednu schválil zákon, který greenwashing zakazuje.
Markéta Ševčíková
Přepis epizody
-
Poptávka po zboží a službách šetrných k životnímu prostředí i našemu zdraví po celém světě roste a s nimi bohužel i tzv. green Washington, tedy ekologické přikrašlování. Firmy své produkty a služby s oblibou označují předponami eko, bio nebo Green a opatřují je vlastními certifikáty o domnělé udržitelnosti nebo tvrzeními, že jsou ekologické. Jen v Evropě existuje přes 230 ekologických značek a sebepečlivější klient absolutně nemá šanci si ověřit, zda mu firma nabízí skutečně ekologické zboží nebo zda jde o klamavou reklamu. Evropský parlament proto letos 17. ledna schválil zákon, který Green Washington zakazuje. Jenže jak se orientovat do doby, než zákon vstoupí v platnost? Které ekologické značky jsou ty pravé a ověřené, kdo je vydává a jak je poznáme? O tom všem bude poslední in natura v měsíci únoru. Přínosný poslech vám přeje Markéta Ševčíková.
-
Na tu.
-
Zákon, který zelené přikrašlování neboli Green Washington zakazuje, schválil Evropský parlament před měsícem. Už několik let u nás ale funguje iniciativa na green Washingtonu, která na nekalé a klamavé praktiky některých firem upozorňuje a zároveň vysvětluje, jak je poznat. A jedním z jejích spoluzakladatelů je i Vladimír Víšek, muž se zkušenostmi z velkých firem i korporátní, kde pracoval a pracuje jako manažer udržitelnosti. A opět jsem se s ním sešla, abychom si řekli, zda se situace mění k lepšímu. Jak se změnila ta sféra nebo ty sféry, v nichž se Green Washington uplatňuje nejčastěji. Dá se to nějak zuby?