Názory a argumenty
Julie Hrstková: Drahé energie drtí podniky, propouští a zavírá zatím jen minimum
Názory a argumenty
Plus
Naprostá většina zástupců automobilového průmyslu neuvažuje v příštích pěti letech o přesunu výroby. Za největší konkurenční výhody ČR zástupci firem považují nízké náklady na práci a nízké ceny energií. Průzkum společnosti Deloitte z roku 2017 poukázal na největší výhody tuzemského trhu, které se nyní změnily ve dvě největší slabiny. Podle zprávy agentury Bloomberg by Volkswagen, jenž v ČR vlastní Škodu Auto, přesunul výrobu do jihozápadní Evropy kvůli cenám plynu a energie.
Julie Hrstková
Přepis epizody
-
Naprostá většina zástupců automobilového průmyslu neuvažuje v příštích pěti letech o přesunu výroby. Za největší konkurenční výhodu ČR zástupci firem považují nízké náklady na práci a také nízké ceny energií. Průzkum společnosti Deloitte provedený v roce 2017 poukázal na dvě největší výhody tuzemského trhu, které se nyní změnily ve dvě největší slabiny. Zpráva agentury Bloomberg, podle níž by koncern Volkswagen již v Česku vlastní Škodu auto, přesunula výrobu do zemí západní Evropy. Kvůli nedostatku a cenám plynu a energie by proto neměla nikoho překvapit. Hlavním důvodem, proč zatím nejsme svědky masivního propouštění, je fakt, že většina firem má zafixované ceny energie a plynu do konce roku. I tak ale podle průzkumu Svazu průmyslu a dopravy platí firmy za energie zhruba dvojnásobek oproti průměru loňského roku. Na příští rok má zafixované ceny elektřiny asi pětina firem, u plynu má zajištěný kontrakt celkem 22 % společností. Celková čísla o nezaměstnanosti podle Českého statistického úřadu zatím obavy nevyvolávají. Stejně tak to platí o pravidelných průzkumech poradenské společnosti ManpowerGroup ČR. I ty sice potvrzují, že rostou obavy, i tak se ale chystá do konce roku nabírat třetina společností a propouštět pětina firem. Aktuálně drahé suroviny drtí energeticky náročné provozy a týká se to jak mikropodniků typu restaurací či pekařství, tak i velkých firem z oblasti stavebnictví či hutnictví. Vláda sice již objasnila plány, které mají podnikům všech typů pomoci přežít, podle zástupců firem jde však o pomoc nedostatečnou. Při hlubším pohledu se však ukazuje, že samotné drahé energie nemusí být tím hlavním problémem dalších měsíců. A to na rozdíl od vysoké inflace, ke které energie bezpochyby přispěly, ale ke které vedla ji ekonomicky nezvládnutá pomoc při pandemii koronaviru. Růstu cen vyhlásili boj centrální banky, které začaly v celém vyspělém světě urychleně zvyšovat úrokové sazby. Drahé peníze již nyní vedou k útlumu ekonomické aktivity, což je vlastně i cíl centrální banky, protože s tím přijde i pokles inflace. Analytici se však obávají, že nemusí dojít pouze k útlumu, případně ke krátké recesi, ale k opakování finanční krize a globálního šoku, který by svět ponořil do propasti. Temná jako v roce 2008 a 2009. Česká ekonomika, která je závislá na exportu a na produkci podniků zahraničních investorů, by v takovém případě byla první na ráně. Hrozba odchodu českého zlata v rukou Volkswagenu je zcela reálná. Stejně jako již nyní mnoho dodavatelů autoprůmyslu zápasí s rostoucími náklady, které jejich odběratelé nechtějí v kalkulacích cen uznat. Levné výrobní náklady zatím českému průmyslu pomohly přežít všechny krize. Sázet na to, že nízká nezaměstnanost a přítomnost zahraničních investorů vydrží věčně, je ale optimismus, který se tuzemská ekonomika dovolit nemůže.