Online Plus

Bezpečnostní informační služba hledá domácí kutily

Online Plus

Bezpečnostní informační služba hledá domácí kutily
BIS nabírá nové agenty na veřejném veletrhu práce

Plus

Čeští vydavatelé zkoušejí, čím nahradit takzvané cookies. Velké digitální firmy mají platit větší daně. Facebook chce chránit před šikanou novináře a aktivisty v oblasti lidských práv. S Petrem Koubským, vědeckým redaktorem Deníku N, o tom debatuje šéfredaktor serveru Lupa.cz David Slížek.

Přepis epizody

Přepis mluveného slova do textu je prováděn automatizovaným systémem a proto obsahuje mnoho nepřesností. Je určen pouze pro rychlou orientaci a vyhledávání. Nalezené výsledky vyhledávání jsou v přepisu zvýrazněny podbarvením.
  • Česká BIS hledá svého pana QR Facebook a říká, že novináře a aktivisty více ochrání před šikanou. Velké digitální firmy mají platit vyšší daně a čeští vydavatelé zkoušejí čím nahradit kupí se. To jsou témata pravidelného přehledu dění ve světě počítačů a internetu, kterým vás také dnes provází David Slížek.

  • On-line plus.

  • A já na to samozřejmě nebudu sám. U mikrofonu na dálku vítám našeho pravidelného komentátora, redaktora deníku n Petra Koubského. Ahoj Petře. Ahoj. Davide. Velcí čeští vydavatelé chystají společný systém, který by měl umožnit cílení reklamy i po očekávaném konci tzv. kuk i z třetích stran. Pracuje na něm seznam společně se sdružením Czech Republic x čemž, které zastupuje vydavatelství MAFRA. Řekni už center Vltava Labe média a ekonomy. A nový standard má být založen na přihlašování uživatelů na webech jednotlivých vydavatelů. Vzniknout má identifikátor, který pak budou moci vydavatelé a reklamní firmy sdílet. S jeho pomocí potom budou cílit inzerci napříč svými weby a také napříč jednotlivými zařízeními uživatele. Podle zatím zveřejněných informací nebude možné identifikátor používat bez souhlasu uživatelů. Nový standard má sloužit jako konkurence k reklamním systémům velkých globálních hráčů, jako je Google nebo Facebook. Kuk i z třetích stran současnosti umožňují sledovat aktivity uživatelů napříč weby. Prohlížeče safari a Firefox už tyto kupí se nepodporují a budoucí ukončení podpory oznámil také Google. Petře, od toho ukončení podpory kuk i z třetích stran se očekával velký převrat v oblasti on-line reklamy, protože právě tyto kluky se dnes z velké většiny používají pro to cílení reklamy, tedy pro takové příslovečné, že když si člověk koupí například já nevím, ledničku, někde v e-shopu, tak mu pak na různých dalších stránkách napříč internetem vyskakující reklamy na to, aby si koupil ještě jednou nebo mrazák nebo něco prostě podobného. Tedy že vlastně inzerenti a reklamní systémy určitým způsobem vědí o tom, že si tu ledničku v nějakém e-shopu koupil a mohou mu nabízet nějaké související produkty. Teď tady to vypadá, že se velcí čeští vydavatelé začali domlouvat na tom, jak tyto kluky z nahradit, protože Kuky středních stran opravdu tak do dvou let by měly zcela skončit. Myslíš, že opravdu je možné, že se ne tyto velké firmy, které si navzájem normálně konkurují, dohodnou na nějakém společném řešení?

Více z pořadu

Vybíráme z e-shopu Českého rozhlasu