Zaostřeno
S nezdarem Nové hedvábné stezky se Čína nesmířila. Kde neuspěli obchodníci, nabízí se armáda a zbrojovky
Zaostřeno
Plus
Čínský projekt Nové hedvábné stezky je v troskách, sliby o ekonomické prosperitě zavál pouštní písek a na scénu přicházejí zbrojaři, generálové a tajné služby. Proč dopadl projekt novodobé Hedvábné stezky, jak dopadl? A proč mělo být i Česko, coby politický trpaslík, tak důležitou součástí téhle hry?
David Jakš
Přepis epizody
-
Podle čínských kronikářů trvala v osmém století obchodním karavanám cesta po Hedvábné stezce přibližně dva roky. Myšlenku sečou Čínu neboli Hedvábné stezky oprášila na začátku třetího tisíciletí komunistická Čína. Gigantický projekt propojení světové ekonomiky dostal jméno vedl ten proud, pás a stezka a místo koní, velbloudů a povozů ona svých bedrech měli nést obří tankery, transkontinentální železnice, nákladní letiště a přístavní terminály. Po 10 letech je ale všechno jinak. Pás a stezka je v troskách. Sliby o ekonomické prosperitě zavál pouštní písek a na scénu přicházejí zbrojaři, generálové a tajné služby. Proč dopadl projekt novodobé Hedvábné stezky tak, jak dopadl a proč mělo být i Česko. Třeba že politický trpaslík tak důležitou součástí této hry. Při poslechu dalšího dílu pořadu zaostřeno vás vítá David Jakš. Zaostřeno.
-
Pickovou se o to za desítky.
-
Obchodníci používali koně, velbloudy i skot, někdy zapřažený do povozů. Nejčastěji se přepravoval porcelán, sklo, zbraně, kompasy, tiskařské lisy nebo lakované zboží. Tímto způsobem se z Číny do zbytku světa rozšířily třeba nudle a čaj a v opačném směru z Blízkého východu do Číny zase znalost o výrobě vína.