Názory a argumenty

Julie Hrstková: Co čeká evropský automobilový průmysl? Stávka ve Volkswagenu je jen začátek

Názory a argumenty

Julie Hrstková: Co čeká evropský automobilový průmysl? Stávka ve Volkswagenu je jen začátek
Stávkující pracovníci firmy Volkswagen

Plus

První pracovní prosincový den ochromí Německo stávka devíti provozů automobilky Volkswagen. Práci by zaměstnanci měli zastavit na dvě hodiny. Důvodem k protestům je ohlášené rozsáhlé propouštění, snižování mezd a předpokládané zavírání továren automobilky v Německu. 
Julie Hrstková

Přepis epizody

Přepis mluveného slova do textu je prováděn automatizovaným systémem a proto obsahuje mnoho nepřesností. Je určen pouze pro rychlou orientaci a vyhledávání. Nalezené výsledky vyhledávání jsou v přepisu zvýrazněny podbarvením.
  • První pracovní prosincový den ochromí Německo stávka devíti provozu automobilky Volkswagen. Práci by zaměstnanci měli zastavit na dvě hodiny. Důvodem k protestům je ohlášené rozsáhlé propouštění, snižování mezd a předpokládané zavírání továren automobilky v Německu. Volkswagen varoval, že poprvé v 87 let a historii společnosti uzavře továrny na německém území a politici, kteří po desetiletí chránily zaměstnance před hromadným propouštěním, zatím řešení uprostřed rostoucí frustrace zaměstnanců a hrozby masových stávek nenašli stávka ve Volkswagenu ve veřejným projevem toho, co se děje nejen v Německu. Ve zkratce se tento segment ekonomiky, na který mimochodem vsadila i ČR, dá charakterizovat třemi p. Prvně propouštění, který se týká nejen automobilky Volkswagen a Německa, ale většiny výrobců aut a také jejich subdodavatelů. Evropská asociace dodavatelů autoprůmyslu varovala, že od roku 2020 do roku 2025 dojde k čistému úbytku míst o téměř 56000 pozic. Asociace navíc dodala, že největší dopad na zaměstnanost nás teprve čeká. Druhým té, na který spoléhá automobilový průmysl, jsou pobídky, respektive podpora prodeje elektromobilů ze strany jednotlivých zemí. A to co se týká jak přímých dotací k nákupu či daňových pobídek, tak i rozvoj dobíjecích síti a celkové infrastruktury včetně levné energie. Kritici automobilového průmyslu ovšem dodávají, že automobilky v posledních letech vsadili na luxusní segment a utlumily výrobu levnějších vozů. Propad prodejů tak není pouze výsledkem sázky na elektromobilitu, ale celkové změny strategie. A konečně posledním p, ke kterému automobilky vzhlížejí, je posun. Tady jsou dvě očekávání. Za prvé to odklad povinnosti splňovat přísnější normy emisí CO2. K této žádosti autoprůmyslu se zatím připojilo sedm zemí včetně ČR. Zatím ale chybí podpis největších výrobců aut, kterými Německo, Francie a Španělsko. Druhým požadavkem pak je odklad platnosti, pokud které hrozí výrobcům automobilů, kteří nepřizpůsobili svou roční výrobu přísnějším emisním normám, které vstoupí v platnost v příštím roce a které se mohou vyšplhat na mnoho 1000 eur. S tím kromě oněch sedmi signatářů souhlasí i německý kancléř Olaf Scholz. Zatím není jasné, jak se k žádosti o tu průmyslu postaví nová Evropská komise. Jisté je, že evropský průmysl nestíhá dotovanou asijskou konkurenci, a to ani přes zavedení tzv. vyrovnávacích cel a potvrzují se také původní odhady, že přechod na elektromobilitu bude znamenat výrazné snížení počtu pracovních míst v autoprůmyslu. Rozhodně se ale nedá říci, že elektromobilita končí. Velkou část společností čeká v dalších letech povinný reporting. Jezdí tzv. zpráva o udržitelnosti, tedy auditovaný report o oblasti ochrany životního prostředí, sociální odpovědnosti a způsobu řízení. Jednou z nejsnazších cest, jak jezdí reporting splnit, je právě pořízení elektromobilů do firemní flotily. Stávka ve společnosti Volkswagen je předzvěstí toho, co čeká automobilový průmysl v dalších letech nejen v Německu. Česko jako subdodavatel německého Autoland u nezůstane stranou.

Ostatní také poslouchají

Vybíráme z e-shopu Českého rozhlasu