Názory a argumenty

Ondřej Konrád: Nejfeminističtější blockbuster

Názory a argumenty

Ondřej Konrád: Nejfeminističtější blockbuster
Barbie (Margot Robbie, uprostřed) se zploštila chodidla, což je známka problému

Plus

Od covidové závěry se kina potýkají s propadem návštěvnosti a asi by hned tak někoho předem nenapadlo, že je momentálně bude plnit titul, jehož ústřední postavou je legendární hračka pro dívenky. Jimž ovšem film Barbie určený není.
Ondřej Konrád

Přepis epizody

Přepis mluveného slova do textu je prováděn automatizovaným systémem a proto obsahuje mnoho nepřesností. Je určen pouze pro rychlou orientaci a vyhledávání. Nalezené výsledky vyhledávání jsou v přepisu zvýrazněny podbarvením.
  • Od covidové závěry se kina potýkají s propadem návštěvnosti a asi by hned tak někoho předem nenapadlo, že je momentálně bude plnit titul, jehož ústřední postavou je legendární hračka pro dívenky, jimž ovšem film Barbie určený není. I když by jim přinejmenším z prvých výjevů v růžovém světě bezstarostné dvojice Barbie a Ken a oči přecházely, ale lecčemu z by moc nerozuměli. Už hned při vtipné parafrázi prologu filmu 2001 vesmírná odysea, kdy se ovšem místo záhadného monolitu předávající cosi jako boží jiskru pračlověk zjevuje skvostná sexy Barbie a přiměje holčičky zahodit, doslova roztřískat panenky miminka. A už vůbec by se nudili od momentu, kdy se Barbie ocitne v existenciálním zmatku, neboť k ní ze skutečného světa dolehly obavy ze stárnutí a smrti, a tudíž se do něho vypraví, aby zjistila, co a jak vyjít, ovšem prozrazovat nemíníme. Jen třeba dodat, že ony výše zmíněné dívenky s často víc než jednou z mnoha typů Barbie doma by se zřejmě také nudili. Jakmile dojde na úděl žen, stříknutý do poměrně působivého monologu z úst postavy ze skutečného světa, mimochodem pracující u firmy Mattel, která Barbie od roku 59 vyrábí, a na produkci filmu se podílela, i když je v něm její produkt značně problematizován a stoprocentně mužské vedení podniku zesměšňováno. Matelu se ale takové sebe rýpnutí zřejmě vyplatí, neboť obrovskou reklamou podpořený a kastovně slibný film mimořádnou popularitu Barbie spíš utuží. A že se do podle jedné recenze lehké letní komedie podařilo režisérce a spoluautorka scénáře Gretě Gerlíkové vpašovat jasně feministické téma, aniž by to ubíralo částečně muzikálové komedii na vynalézavé zábavnosti zaslouží takřka obdiv a zřejmě i dopadá na úrodnou půdu, jak dokládá kupříkladu úvaha moderátorky Lindy Bartošové na stránkách Aktuálně.cz kdyby byla Barbie jen onou lehkou letní komedií, těžko by takový text vyprovokovala. Ale i když na film chodí i muži, byť asi málokdy z vlastní vůle, nýbrž jako doprovod partnerek. Viditelný společenský efekt mít samozřejmě nemůže, nicméně z monologu o tom, co všechno dnešní žena musí a zároveň nesmí. Aspoň cosi v pánských myslích uvízne, což by bylo od prázdninového blockbusteru docela výkon.

Více z pořadu

Vybíráme z e-shopu Českého rozhlasu