Názory a argumenty
Petr Honzejk: Poděkování hajlujícím influencerkám
Názory a argumenty
Plus
Na první místo v hitparádě letních českých kauziček se vyšvihl případ, který bychom mohli nazvat „hajlování influencerek“. Jedna mladičká dívka, kterou na instagramu a tiktoku sledují statisíce lidí, si s kamarády rekreačně zahajlovala a pochlubila se s tím na sítích. Když za to schytala zaslouženou bídu, druhá podobně populární osoba ji podpořila s tím, že vlastně o nic nejde a že nechápe, co komu na hajlování vadí.
Petr Honzejk
Přepis epizody
-
Na první místo v hitparádě letních českých kauzy Čunek se vyšvihl případ, který bychom mohli nazvat hajlování. Infolince rekord jedna mladičká dívka, kterou na Instagramu a TikToku sledují statisíce lidí, si s kamarády rekreačně zahajovala a pochlubila se s tím na sítích, když za to schytala zaslouženou bídu.
-
Druhá podobně populární osoba jí podpořila s tím, že vlastně o nic nejde a že nechápe, co komu na hajlování vadí. Kauza, kterou už samozřejmě řeší policie, vyvolává řadu znepokojivých otázek. Ty nejpodstatnější asi zní kde se takové chování u části mladé generace bere. Je chyba jenom u jednotlivců, nebo jde o širší problém a kam to celé může vést? Je samozřejmě možné, že influencer. Kahan a Gelnarová, známá Skašov Stars nebo ze soutěže server. A skutečně sympatie k nacismu. Ovšem rychlost, s jakou po negativní reakci video smazala a začala tvrdit, že vlastně vůbec nevěděla, co dělá. To prakticky vylučuje. Není samozřejmě možné věřit, že by nevěděla, co zdvižená pravice znamená. To je opravdu hloupá výmluva. Spíše to vypadá, že jí na hajlování původně nepřišlo v současném kontextu už nic závadného. Tuto hypotézu, kterou hned vysvětlím, podporuje i reakce druhé influence, dcerky a nýty Bittnerové, která se vyjádřila v duchu přece se nebudeme hroutit z toho, že si dneska někdo zahajluje. No ne. Moje hypotéza, která já si provokativní, je tato. Pro část nynějších mladých lidí jsou nacismus, hrůzy holokaustu a druhé světové války událostmi šerého dávnověku. Jak jejich vnímání o dobu tak vzdálenou, že si nedovedou představit, že by její události mohly mít jakoukoli vazbu na současnost, a tak z něj s klidem vytahují artefakty, například hajlování. A pokud je za to někdo oprávněně sjet a připadá jim to podobné, jako by se někdo pohoršoval nad pálením čarodějnic 30. dubna nebo na turnaji v historickém šermu. Netýká se to samozřejmě zdaleka všech mladých lidí, nemusí jít ani o většinu. Ale pokud takové vnímání, nebo spíše ne vnímání historie naznačuje chování influencerem, které mají právě mezi mladými statisíce sledujících a fanoušků, tak to zřejmě úplně menšinový fenomén u mladé generace nebude. Čím to je první, co člověka napadne, je selhání školství. To naše sice dokáže předat informace, ale nikoliv kontextu. V tomto případě sice zazní informace o nacismu, 6 milionech obětí holokaustu atd., ale málokde se už učitelé zabývají tím, jak vysvětlit příčiny hrůz, mechanismy, jak je možné zfanatizovat nejen jednotlivce, ale i celé národy. To klíčové, tedy skutečnost, že nikdy není vyloučeno, aby se podobné hrůzy neopakovaly. Školství prostě předat neumí. Informace zůstává mrtvou informací, nestává se z ní poznání. To pak vede nejen k vnějškovým úkazům jako probírané hajlování vzdělaných influencerem, ale i k něčemu mnohem hlubšímu a děsivější. Mu sice k tomu, že ze společnosti se postupně vytrácí citlivost vůči jevům, které představují zárodky možné variace na události, které se v Evropě rozběhly před 100 lety. Vůči projevům autoritářství, rasismu a xenofobie, pošilhávání po vládě pevné ruky, latentním sympatiím k východním režimům atd.. Je to otřepané, ale pravdivé. Pokud společnost nezná svoji historii, je odsouzen ji opakovat. A to je přesně to, co nyní začíná hrozit. A nakonec bychom tedy možná měli hajlujícím influencer kam paradoxně poděkovat. Svým chováním přitáhly k tématu pozornost mladé generace. Nejen že už nikdo nebude moci tvrdit, že neví, co zdvižená pravice znamená, ale hlavně snad více mladých lidí začne přemýšlet v kontextu a dopracuje se k tomu, co jim škola nedokázala předat. Tedy že zde existují nebezpečí pro jejich vlastní svobodu, která stojí za to identifikovat. A nejen to. Hlavně jim aktivně nejen ve svém okolí, ale především u voleb bránit. Občas si sice už nějaké rekreačně a milující osoby troufnou kandidovat a mají úspěch, ale čas říci jim velké ne tady naštěstí ještě.