Názory a argumenty

Ondřej Konrád: Za Johnem Eislerem

Názory a argumenty

Ondřej Konrád: Za Johnem Eislerem
Názory a argumenty

Plus

Když se o někom řekne, že je ještě mladý, bývá to mnohdy eufemismus pro – s prominutím – blbý. Nevím, jak to bylo se mnou roku 1976, ale je fakt, že když jsem se nedlouho před tím vrátil po dvouleté vojně, z mezitím dostavěných pražských obchodních domů jsem dával přednost impozantně masivní Kotvě před jakoby ošizeným a chudším Májem.
Ondřej Konrád

Přepis epizody

Přepis mluveného slova do textu je prováděn automatizovaným systémem a proto obsahuje mnoho nepřesností. Je určen pouze pro rychlou orientaci a vyhledávání. Nalezené výsledky vyhledávání jsou v přepisu zvýrazněny podbarvením.
  • Když se o někom řekne, že je ještě mladý, bývá to mnohdy eufemismus pro, s prominutím blbý. Nevím, jak to bylo se mnou roku 976, ale je fakt, že když jsem se nedlouho předtím vrátil po dvouleté vojně s mezitím dostavěných pražských obchodních domů, jsem dával přednost impozantně masivní kotvě před jakoby ošizeným a chudším Májem. A jelikož jsem byl pořád ještě mladý, dal jsem to najevo při jednom větším sezení ve vinárně poblíž Národního divadla. A dva přítomní ne zas o mnoho starší, ale zkušeně přesvědčivější, se daly se mnou o tom do diskuse, což vyvrcholilo tím, že mě na půl hodinky vzali ven nikoli se prát, nýbrž k nedalekému, má ji za podzimní noci ztichlému. A jeli se mi názorně ukazovat a vykládat, v čem všem je mají modernější, účelnější, čistší, ne okázalejší, jak hladce zapadá do okolí atd.. Musel jsem uznat, že na tom něco je. Hned druhý den jsem prošel všechna patra máje, dívala se na něho ze všech stran a úhlů a časem se ze mne stal jeho bezvýhradný ctitel. Po letech otrávený z necitlivě přilepeného kvádry, které sebralo, má jiný jenom jedinečnost pohledu z eskalátorů na boční pro skleněné stěně. Pointou drobné historky je, že ti dva byli ovšem architekti. To jsem sice tušil, ale nevěděl, že je jeden z nich. John Eisler je s kolegy z legendárního libereckého studia si ale Miroslavem Masákem a Martinem Rajnišem spoluautorem, má, je, že ony jinak jsem mu neřekl. O jeho britskou maminku si vzal Čech bojující proti Hitlerovi. V naší jednotce včleněné do britské armády se pak ovšem od 80. let dvě dekády hlavně coby design r. Podílel na mnoha realizacích v newyorské kanceláře světoznámého architekta Richarda Meiera, z nichž třeba jmenovat úžasných římský kostel jde v syn mi s rekordy a otevřený roku 2003, u kterého byla užita převratná technologie ty exekutiv, zjednodušeně řečeno samočistícího betonu, tu i z ČR, který se po listopadu 89 vrátil domů, uplatnil také u tří vysoce ceněných domů s názvem trval v lovce stojících vedle rezidence velvyslance Spojených států Bubenči a je podepsán pod řadou. Stály doslova po celém světě, takže si ověřil, oč mu při příchodu do Ameriky v už středním věku šlo. Především profesionálně obstát v zemi, kde se pěstuje architektura na nejvyšší úrovni. Pokud jde o vůbec první, až do roku realizaci již byly šťastnou shodou okolností mají. Samozřejmě ho netěšilo, že ho málem zastínil robustní Quadrio. A to je ještě společnost Tesco, která mají nějakou dobu vlastnila, vážně uvažovala o demolici. Proto historik moderní architektury Rostislav Švácha urychleně prosadil zařazení stavby mezi chráněné kulturní památky. A Eisler se také s kolegou Rajnišem podílel před pár lety na konceptu chystané rekonstrukce máje a podařilo se jim zabránit necitlivým zásahům. Ale jako vážně nemocný už nezasahoval do letošní vzrušené debaty k osazení stěn domu motýli stíhačkami Davida Černého, které se koneckonců dají lehce odstranit z elegantního pláštěm a je jedno z mnoha otisků tvorby Johna Eislera, který ve čtvrtek zemřel ve věku 78 let a kdysi dávno mi na Perštýnské křižovatce nezapomenutelně otevíral oči.

Ostatní také poslouchají

Vybíráme z e-shopu Českého rozhlasu